Pesawat MH370 bakal ditemui tahun depan, ramal jurutera aeroangkasa Britain

- Advertisement -

Seorang jurutera aeroangkasa Britain mendakwa memperoleh koordinat tepat di mana pesawat MH370 Malaysia Airlines terhempas dan jatuh ke dasar selatan Lautan Hindi, menyuntik harapan baharu salah satu misteri besar penerbangan diselesaikan.

Menurut teknologi pengesanan penerbangan revolusioner yang digunakan oleh Richard Godfrey, MH370 terjunam di lautan 1933km barat Perth, pada 33.177°S 95.300°E, dengan pesawat itu jatuh pada kedalaman 4000 meter ke lantai laut.

“Lokasi nahas utama adalah di kaki Broken Ridge di kawasan dengan bentuk muka bumi yang sukar di bawah air,” dakwa laporan Godfrey, yang dikeluarkan pada hari Rabu, menurut 9NEWS.

MH370 hilang pada Mac 2014, dengan Kapten Penerbangan Malaysia Zaharie Ahmad Shah maut bersama 238 penumpang dan anak kapal, termasuk enam warga Australia.

Penyelidikan Godfrey, yang didakwanya akan membawa kepada penemuan MH370 tahun depan, adalah berdasarkan perisian Pengesanan dan Penjejakan Global Pesawat Di Mana-mana (GDTAAA) dan data Pelapor Penyebaran Isyarat Lemah (WSPR).

WSPR boleh digambarkan dengan terbaik sebagai pancaran laser yang merentasi dunia, dengan sebarang gangguan yang dilog masuk ke dalam pangkalan data.

Menurut penyelidikan Godfrey, GDTAAA digabungkan dengan data WSPR menyediakan beratus-ratus isyarat radio yang boleh dijejaki setiap dua minit semasa penerbangan Boeing 777-200 tersebut yang membolehkannya menembusi zon carian kritikal.

Pesawat Boeing 777-200 itu hilang tanpa kesan semasa penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac 2014, dengan 239 orang di dalamnya.

Dia menerangkan teknologi itu sebagai “sekumpulan tripwire yang berfungsi dalam setiap arah di ufuk ke seberang dunia”. Apabila pesawat terbang melalui “tripwires” isyarat akan terganggu, menurut 7NEWS.com.au.

Godfrey berkata, beliau menggabungkan kaedah baharu itu dengan data daripada sistem komunikasi satelit di atas MH370 untuk menjejaki penerbangan terakhir pesawat yang hilang itu.

“Bersama-sama kedua-dua sistem boleh digunakan untuk mengesan, mengenal pasti dan menyetempatkan MH370 semasa laluan penerbangannya ke Selatan Lautan Hindi,” katanya.

Dalam laporan itu, lokasi nahas malah ditandakan dengan titik merah pada imbasan di dasar Lautan Hindi. “Data ini menyokong kes yang menggembirakan untuk carian yang diperbaharui di lokasi nahas utama,” kata laporan itu.

“Terdapat beberapa pihak sanggup menggunakan AUV (kenderaan bawah air automatik) untuk mencari lokasi yang saya kenal pasti,” tulis Godfrey dalam komen di laman webnya, berikutan laporannya dikeluarkan.

Beliau juga meramalkan MH370 akan ditemui pada separuh kedua 2022 jika pencarian teliti zon 40 batu nautika dijalankan. Bangkai MH370 berada 1933 km barat Perth, pada kedalaman sekitar 4,000m menurut laporan itu, lapor 9NEWS.

-Suara Merdeka

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat