PM Umum Tiga Projek Pembangunan Bagi Penuhi Keperluan Rakyat

- Advertisement -

SEBERANG PERAI – Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini menghadiri majlis pecah tanah untuk tiga buah projek pembangunan bagi penduduk setempat.

Ismail berkata, tiga projek pembangunan tersebut, ia membuktikan Kerajaan sentiasa berusaha untuk memenuhi keperluan rakyat.

Untuk projek pertama iaitu Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kepala Batas, ia dibangunkan bagi memenuhi keperluan tempat kediaman untuk golongan berpendapatan rendah yang berkelayakan dan belum memiliki rumah, kata Ismail.

Menurutnya, Kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan sebanyak RM113 juta bagi membangunkan PPR berkenaan di atas tanah seluas 20 ekar atau lebih lapan hektar di Pongsu Seribu, Seberang Perai Utara (SPU) milik Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (PERDA).

“Ia meliputi 700 unit rumah pangsa (walk-up) termasuk tujuh unit rumah bagi golongan orang kurang upaya (OKU) dan kos pembinaan seunit rumah ini adalah RM161,000 tetapi ia akan dijual pada harga RM45,000 seunit.

“Ini bermakna, subsidi bagi seunit rumah adalah RM116,000 dan jumlah keseluruhan subsidi yang ditanggung Kerajaan bagi projek ini adalah sebanyak RM81.2 juta,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Pecah Tanah Projek PPR Kepala Batas, Masjid Putra Bertam dan Kepala Batas Youth Centre (KBYC) hari ini.

Selain itu, Ismail Sabri berkata, pembinaan Masjid Bandar Putra Bertam pula dibangunkan di atas tanah seluas 2.023 hektar yang akan dibangunkan di atas tanah milik Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) melalui kaedah perkongsian kos dengan jumlah kos keseluruhan sebanyak RM7 juta.

Katanya, perkongsian kos itu melibatkan peruntukan RM4 juta daripada Kerajaan Persekutuan, RM2 juta daripada kerajaan negeri serta sumbangan RM1 juta oleh pihak kariah melalui kutipan wakaf dana pembangunan masjid.

“Dalam konteks Malaysia, Kerajaan bertanggungjawab memelihara dan menyuburkan pengembangan syiar Islam dalam kalangan Keluarga Malaysia terutamanya yang beragama Islam.

“Seni bina Masjid Putra Bertam ini berkonsepkan ‘green design approach’ atau bangunan mesra alam rendah karbon sekaligus menjadikannya sebagai salah satu bangunan hijau di Pulau Pinang,” ujarnya yang memberitahu masjid berkenaan mampu memuatkan sehingga 1,500 jemaah.

Satu lagi projek iaitu KBYC katanya, akan dibina selaras dengan pengumuman kerajaan pada Hari Sukan Negara 2022 di atas tapak seluas lebih 10 hektar bernilai RM45 juta di Mukim 6, SPU.

Katanya, KBYC ini akan menyediakan kemudahan sukan yang lengkap bertaraf antarabangsa dan akan turut menjadi one-stop centre bagi aktiviti belia di wilayah utara Semenanjung Malaysia.

“Ia akan dilengkapi pelbagai kemudahan antaranya asrama, astaka, padang bola dan trek sintetik, dewan E-Sport, bilik muzik, gimnasium, trek jogging, taman papan selaju dan pelbagai kemudahan lain untuk golongan belia,” ujarnya lagi.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat