Lelaki, Bertanggungjawab Atas 14 Ribu Kematian, Meninggal Dunia Dalam Penjara

- Advertisement -

Kemboja: Seorang pelaksana hukuman mati yang terkenal untuk pemimpin Kemboja, Pol Pot yang bertanggungjawab atas 14,000 pembunuhan telah mati di penjara.

Komander Khmer Rogue Yang terkenal kerana pembunuhan di penjara Tuol Sleng, meninggal dunia pada sebentar tadi pada usia 77 tahun.

Kaing Guek Eav atau ‘Comrade Duch’ adalah anggota pertama kepemimpinan Khmer Rogue yang menghadapi perbicaraan kerana peranannya dalam rejim yang dituduh membunuh sekurang-kurangnya 1.7 juta orang di “ladang pembunuhan” Kemboja dari tahun 1975 hingga 1979.

Duch meninggal tengah malam tadi di Khmer Soviet Friendship Hospital di Phnom Penh, kata jurucakap mahkamah Khmer Rouge, Neth Pheaktra. Dia tidak memberikan perincian penyebabnya, tetapi Duch diketahui sakit dalam beberapa tahun terakhir ini.

Pada tahun 2010, tribunal pengadilan PBB mendapati dia bersalah atas pembunuhan besar-besaran, penyeksaan dan kezaliman terhadap manusia di penjara Tuol Sleng, bekas sekolah menengah Phnom Penh yang masih berdiri sebagai peringatan bagi kekejaman yang dilakukan di dalamnya – Daily Mirror

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
230,282FollowersFollow
27,499FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat