Manusia Pertama Yg Diketahui Sembuh Dari HIV, Mati Akibat Leukimia

- Advertisement -

SETELAH bertarung selama lima bulan dengan leukemia, orang pertama yang diketahui dlsembuh daripada HIV telah meninggal kerana barah, menurut International AIDS Society.

Timothy Ray Brown, juga dikenal sebagai “pesakit Berlin,” berusia 54 tahun. Brown dianggap sembuh dari jangkitan HIV pada tahun 2008. Pada tahun sebelumnya, Brown menerima pemindahan sumsum tulang di Berlin, Jerman, untuk merawat penyakit lain yang dihidapinya: leukemia myeloid akut (AML).

Sumsum tulang yang diterimanya berasal dari penderma yang gennya membawa mutasi yang jarang berlaku dan menjadikannya kebal secara semula jadi terhadap HIV, yang dikenali sebagai CCR5-delta 32, yang dipindahkan ke Brown.

Brown kekal bebas HIV – tetapi selama enam bulan terakhir dia hidup dengan penyakit leukemia berulang yang memasuki tulang belakang dan otaknya, menurut International AIDS Society (IAS).

“Bagi pihak semua anggota dan Majlis Pimpinan, IAS menyampaikan ucapan takziah kepada pasangan Timothy, Tim, dan keluarga serta rakan-rakannya,” Adeeba Kamarulzaman, presiden Persatuan AIDS Antarabangsa dan profesor perubatan penyakit berjangkit di Universiti Malaya, katanya dalam pengumuman pada hari Rabu.

Di seluruh dunia, terdapat 38 juta orang yang hidup dengan HIV atau AIDS, menurut Program Bersama PBB mengenai HIV / AIDS.

“Kami berhutang kepada Timothy dan doktornya, Gero Hütter, sangat berterima kasih kerana membuka pintu bagi para saintis untuk meneroka konsep bahawa penawar HIV adalah mungkin,” kata IAS dalam satu kenyataan.

Brown tinggal di Berlin dari 1993 hingga 2010 semasa dia bekerja di sebuah kafe dan sebagai penterjemah Jerman-Inggeris, menurut pasangannya Tim dalam catatan di Facebook. Dia didiagnosis menghidap HIV pada tahun 1995 dan kemudian didiagnosis menghidap AML pada tahun 2007.

Brown “mengabdikan hidupnya untuk menceritakan kisahnya mengenai penawar HIV dan menjadi duta kepada harapan,” tulis pasangannya itu.

“Saya benar-benar diberkati kerana kami berkongsi kehidupan bersama tetapi saya sedih kerana wira saya kini sudah tiada,” katanya. “Tim benar-benar orang yang paling baik di dunia. Semangat Tim akan terus hidup, kasih dan sokongan daripada keluarga serta rakan akan menolong saya melalui masa yang paling sukar ini.”

Lebih dari dua tahun yang lalu, Adam Castillejo – yang sebelumnya dikenal sebagai “pesakit London” – menyelesaikan terapi antiretroviral HIV, menjadikannya orang kedua yang pernah disembuhkan dari HIV

Tidak seperti Brown, Castillejo hanya menjalani satu transplantasi sel induk dan bukan dua dan tidak menjalani radioterapi ke seluruh tubuhnya sebagai bagian dari rawatannya – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat