Kadar faedah OPR dijangka naik dua kali tahun depan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- CGS-CIMB menjangkakan dua lagi kenaikan masing-masing sebanyak 25 mata asas Kadar Dasar Semalaman (OPR) kepada 3.25 peratus, berbanding 2.75 peratus sekarang memandangkan tekanan inflasi dijangka kekal pada 2023.

Ahli Ekonomi CGS-CIMB, Nazmi Idrus, berkata pertumbuhan inflasi teras yang kukuh pada November 2022 mencerminkan persekitaran permintaan domestik yang mantap pada bulan berkenaan.

“Kami melihat ini sebagai sokongan kepada kitaran normalisasi kadar berterusan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) kerana pada kenyataannya bulan lalu, bank pusat memberikan amaran yang jelas bahawa tekanan inflasi akan kekal pada 2023,” katanya dalam satu nota penyelidikan lapor BH pada Jumaat.

Pada November, Indeks Harga Pengguna (IHP) yang mengukur kenaikan inflasi di Malaysia meningkat 0.3 peratus berbanding bulan sebelumnya dan 4.0 peratus daripada setahun lalu.

Angka itu adalah lebih tinggi berbanding jangkaan CGS-CIMB.

Sementara itu, IHP teras menokok 0.4 peratus berbanding bulan sebelumnya dan meningkat 4.2 peratus daripada setahun sebelumnya.

“Dua komponen yang memacu IHP teras adalah makanan serta hotel dan restoran. Bagi indeks makanan, subkomponen makanan di luar rumah adalah penyumbang utama, meningkat 9.6 peratus dalam tempoh setahun, tertinggi sejak 8 Oktober lalu,” kata CGS-CIMB.

CGS-CIMB menyatakan bahawa campur kerajaan terhadap beberapa barangan kawalan, seperti harga ayam, petrol dan tol, sebahagiannya dapat membendung inflasi dalam jangka terdekat.

Namun, katanya kenaikan harga tarif elektrik bagi pengguna bukan domestik dan bukan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang akan berkuat kuasa pada 23 Januari depan dijangka menyebabkan sedikit kenaikan dalam kadar inflasi utama.

“Pengiraan kami mendapati kemungkinan IHP akan meningkat sebantak 10 mata asas tahun ke tahun pada 23 Januari depan memandangkan kira-kira 60 peratus pengguna elektrik di negara ini adalah pengguna bukan domestik, dan daripada jumlah itu, 60 peratus adalah bukan PKS,” katanya.

Ia menambah bahawa pemberat elektrik dalam bakul IHP adalah pada 2.7 peratus, namun kesan pusingan kedua akan menjadi sedikit lebih besar.

Secara keseluruhan, CGS-CIMB mengekalkan unjuran inflasi tahunan 2023 pada 3.0 peratus, sedikit lebih rendah berbanding IHP tahun ini pada 3.3 peratus.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat