Azhar, Azalina kekal sebagai Speaker, Timbalan Speaker Dewan Rakyat

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Datuk Azhar Azizan Harun dan Datuk Seri Azalina Othman Said masing-masing kekal sebagai Speaker dan Timbalan Speaker Dewan Rakyat selepas Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutuskan bahawa pelantikan mereka adalah sah.

Ia susulan keputusan Hakim Datuk Ahmad Kamal Md Shahid yang membenarkan permohonan Azhar, Azalina dan dua yang lain untuk membatalkan saman pemula yang dikemukakan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan empat lagi individu untuk mencabar kesahihan pelantikan mereka.

Ahmad Kamal berkata setelah meneliti hujahan lisan dan bertulis daripada kedua-dua plaintif dan defendan, beliau mendapati bahawa pelantikan Azhar dan Azalina adalah sah dan tidak boleh diadili atau dihakimi oleh mahkamah.

“Permohonan defendan pertama (Azhar), kedua (Azalina), ketiga (Timbalan Speaker Datuk Mohd Rashid Hasnon) dan keempat (Setiausaha Dewan Rakyat Nizam Mydin Bacha Mydin) untuk membatalkan saman pemula dibenarkan.

“Berikutan keputusan itu mahkamah tidak menetapkan sebarang kos selepas berpuas hati isu yang dibangkitkan itu adalah melibatkan kepentingan awam,” katanya.

Ahmad Kamal dalam penghakimannya berkata pada pandangannya permohonan saman dan bukti afidavit menunjukkan bahawa Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof telah digugurkan daripada jawatannya sebagai Speaker dengan keputusan dan usul yang dibuat oleh Dewan Rakyat.

“Pada peringkat lain persidangan Dewan Rakyat pada hari itu Azhar dan Azalina terpilih menjadi Speaker dan Timbalan Speaker melalui usul yang dibawa dan disahkan oleh Dewan Rakyat,” katanya.

Hakim itu berkata bahawa artikel 57 Perlembagaan Persekutuan secara jelas memperuntukkan bahawa Parlimenlah yang menentukan penyingkiran dan pemilihan Speaker dan Timbalan Speaker.

“Saya berpandangan bahawa segala isu atau permasalahan yang berkaitan dengan pemecatan dan pelantikan Speaker dan Timbalan Speaker harus diteliti, dibahas dan diselesaikan di Parlimen. Parlimen mempunyai bidang kuasa eksklusif berhubung perkara itu dan ia mempunyai hak mutlak untuk mengawal prosiding sendiri.

“Sesungguhnya keputusan Parlimen pada 13 Julai 2020 untuk menggugurkan Tan Sri Ariff sebagai Speaker dan melantik Azhar dan Azalina sebagai Speaker dan Timbalan Speaker baharu adalah muktamad,” katanya.

– BERNAMA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat