Tanpa Bersatu, UMNO Dan PAS Tak Ada Dalam Kerajaan – Tuan Ibrahim

KUALA LUMPUR – Tanpa parti Bersatu, PAS dan UMNO tidak berada dalam kerajaan oleh itu, hal yang demikian harus diakui semua memberi sumbangan kepada pembentukan kerajaan Perikatan Nasional (PN) hari ini.

Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berharap semua pihak bergerak ke arah mewujudkan muafakat umat tanpa perlu menyalahkan satu sama lain.

“Saya mengharapkan semua pihak, saya sebut semua pihak untuk bergerak ke arah mewujudkan muafakat umat tanpa kita menyalahkan satu sama lain. Itu lebih baik daripada kita meletakkan beban orang itu salah, orang ini salah.

“Baik kita move forward ke depan ke mana untuk umat ini untuk kita satukan dan semua orang ada sumbangan kita harus akui. Contohnya parti Bersatu, tanpa mereka keluar daripada Pakatan Harapan (PH) sama ada UMNO atau PAS tidak akan duduk dalam kerajaan,” tegas beliau pada sidang media di Shah Alam pada Selasa.

Menteri Alam Sekitar dan Air itu berkata demikian sebagai respons kepada Setiasaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan yang pernah menyebut PAS menjadi punca usaha Muafakat Nasional (MN) tergendala sehingga hari ini.

Bahkan Presiden PAS sendiri, Tan Sri Abdul Hadi Awang mendakwa wujud pihak tertentu mempunyai kepentingan sendiri mengubah agenda perpaduan yang dipersetujui antara PAS dan UMNO.

Pun begitu Tuan Ibrahim mengambil pendirian untuk tidak menyalahkan sesiapa.

“… jadi sumbangan dia (Bersatu) pun ada. Jadi semua pihak harus menghargai sumbangan-sumbangan yang ada bagi saya lebih baik kita tengok ke depan daripada kita menyalahkan satu sama lain akhirnya tidak ada jalan penyelesaian.

“Itu pandangan peribadi saya lah,” ujar beliau.