MOSTI Lawat Kemajuan Teknologi Angkasa UAE

KUALA LUMPUR- Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Datuk Seri Dr Adham Baba melakukan lawatan kerja pertama ke Sharjah Academy for Astronomy, Space Science andTechnology Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Lawatan kerja itu bertujuan melihat kemajuan infrastruktur dan teknologi serta kepakaran dalam pembangunan teknologi angkasa.

Selain itu, antara lain yang dibincangkan ketika lawatan kerja ini termasuk pembudayaan bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), pembangunan teknologi angkasa serta peluang kerjasama di masa hadapan.

Turut bersama Dr Adham dalam lawatan itu Ketua Setiausaha MOSTI, Datuk Zainal Abidin Abu Hassan; Ketua Pengarah Agensi Angkasa Malaysia, Azlikamil Napiah; Pengarah Planetarium Negara, Anita Bahari dan beberapa ketua agensi di bawah MOSTI yang lain.

Dalam kenyataan ringkasnya Dr Adham menitipkan ucapan terima kasih diucapkan kepada Naib Canselor Penyelidikan dan Pengajian Sarjana University of Sharjah, Prof. Maamat Bettayeb serta pengurusan yang menerima kunjungan beliau dan delegasi.

Dr Adham antara menteri Kabinet yang menyertai lawatan rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ke UAE.