Akibat Covid-19, Rakyat Amerika Tidak Dialukan Walau Oleh Negara Jiran Sendiri

- Advertisement -

NEW YORK: Di pusat bandar Buffalo, New York, menyeberangi sempadan untuk ke Ontario, Kanada, hanyalah semudah memandu sejauh satu batu melintasi Jambatan Perdamaian di atas Sungai Niagara. Tetapi sekarang ini adalah jalan terlarang.

Pada era coronavirus sekarang, penduduk New York dan pelancong dari luar wilayah itu tidak dibenarkan melintasi sempadan Kanada melalui jalan darat untuk tujuan santai.

Rakyat AS telah dihalang dari masuk ke negara jirannya di utara dan sejumlah negara di seluruh dunia. Berita terbaru berkaitan perjalanan rakyat Amerika: Kesatuan Eropah juga sedang mempertimbangkan untuk menyekat pelancong dari kawasan yang mempunyai wabak Covid-19 yang teruk di negara tersebut apabila sempadan mula dibuka pada 1 Julai.

Oleh kerana Amerika Syarikat mempunyai lebih banyak kes coronavirus yang disahkan daripada tempat lain di dunia, dengan jumlah yang meningkat di beberapa negeri setiap hari, para pelancong AS tidak akan diizinkan masuk dalam waktu dekat.

“Peluang (pelancong dari) AS hampir kosong,” kata seorang diplomat EU kepada CNN. “Dengan kadar jangkitan mereka … bahkan mereka sendiri tidak dapat mempercayai kemungkinan itu.”

Walaupun beberapa kemungkinan destinasi perjalanan berpotensi sedang dibincangkan di seluruh dunia – dengan Fiji menjadi negara terbaru dengan Australia dan New Zealand – Amerika Syarikat masih belum membentuk atau bergabung dengan mana-mana kemungkinan.

Dimanakah negara dalam dunia yang akan membenarkan rakyat Amerika untuk masuk ke negara mereka?

Keadaan sekarang mengingatkan nostalgia rakyat Amerika sebelum wabak Covid-19 melanda dimana mereka dibenarkan masuk hampir seluruh negara dalam dunia tanpa visa. Dan adakah mereka akan menerima layanan yang serupa sekarang?

Masa depan perjalanan bagi rakyat Amerika, dan sama ada mereka akan diterima lagi sebagai pelancong, tidak jelas; dalam banyak cara, ini adalah titik pertimbangan selama perjalanan ke kawasan tertentu dilarang.

Oleh kerana ramai rakyat Amerika menghindari perjalanan udara dan sebaliknya menggunakan jalan raya, mereka tidak akan mengambil jalan darat ke Kanada. Sememangnya, sekatan perjalanan bagi pemegang pasport AS pada masa ini jauh melebihi kemungkinan perjalanan.

Dan bagi banyak orang, begitulah seharusnya – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat