KUALA LUMPUR- Sikap dendam kesumat yang ditampilkan Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap Barisan Nasional (BN) akan menjadikan parti itu tidak diterima,” kata Tan Sri Annuar Musa.

Menurut Menteri Komunikasi dan Multimedia itu langkah politik Bersatu dan Perikatan Nasional (PN) sedemikian akan menjadikan gabungan parti itu semakin rapuh malah tidak mustahil bakal berpecah sedikit masa lagi.

“Presiden Bersatu menyatakan partinya bersedia berkerjasama dengan sesiapa saja untuk menentang dan mengalahkan BN.

“Sebenarnya kenyataan sedemikian memperlihatkan sikap dendam kesumat dan bakal menjadikan Bersatu makin tidak diterima.Malah pendirian yg bersifat Machiavelli dimana “matlamat menghalalkan cara” bakal menjadikan PPBM dan PN semakin rapuh,malah tidak mustahil bakal berpecah sedikit masa lagi,” kata Annuar dalam kenyataan.

Ahli Parlimen Ketereh itu menyatakan BN khususnya UMNO tidak boleh diugut demikian rupa.

“BN ada prinsip tersendiri.BN akan terus perbaiki diri dan mantapkan saf perjuangan parti.BN ada prinsip dalam memilih gabungan untuk menghadapi pilihan raya umum nanti.

“BN akan terus berjuang membela nasib rakyat yang sudah menjadi tradisi kami,dan sama sekali tidak akan menggadai prinsip yang menjadi asas dan dasar perjuangan parti,” tegas beliau.

Baru-baru ini Muhyiddin berkata, Bersatu bersedia untuk menjalinkan kerjasama dengan mana-mana parti politik bagi memastikan BN berdepan saingan satu lawan satu pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akan datang.

Tanpa menamakan mana-mana parti, Presiden Bersatu itu berkata ketika ini parti itu masih di peringkat awal rundingan bagi menawarkan formula “menang-menang” antara mereka supaya dapat mencapai agenda berkenaan.

Muhyiddin yang juga pengerusi PN berkata persefahaman antara parti politik itu penting bagi mengelak perpecahan undi seperti yang berlaku pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor sebelum ini.