PT3 2021 Dibatalkan – Radzi Jidin

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin mengumumkan pembatalan Peperiksaan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) pada tahun ini berikutan keadaan sistem pendidikan yang masih terganggu dengan ancaman pandmeik Covid-19.

Perkara itu diumumkan oleh beliau sidang media khas Kementerian Pendidikan malaysia sebentar tadi.

“Penularan Covid-19 masih belum dapat ditangani sepenuhnya. Tanpa pelaksanaan PT3 tahun ini kaedah pentaksiran murid boleh diteruskan,” katanya.

Bagi tujuan penempatan ke sekolah khusus seperti Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah Menengah Teknik (SMT), Kolej Vokasional (KV) dan Maktab Tentera Diraja (MTD), kementerian akan menggunakan kaedah Pentaksiran Kemasukan Sekolah Khusus (PKSK) yang telah mula diperkenalkan pada tahun lalu.

PKSK adalah satu kaedah pentaksiran standard secara berpusat bagi kemasukan murid ke Tingkatan 1 dan Tingkatan 4 ke Sekolah Khusus dijalankan secara dalam talian yang menggunakan kaedah single entry point.

Single entry point bermaksud satu sistem permohonan yang menggunakan platform berpusat secara dalam talian bagi kemasukan ke sekolah khusus menggunakan padanan Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM).

Dalam sidang media tersebut juga Dr Radzi mengumumkan pemansuhan Ujian Penilaian Sekolah Rendah mulai tahun ini.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat