Kos Sara Hidup Lestari Boleh Dicapai Jika Pengeluar, Pengguna Dan Kerajaan Berfungsi Bersama

- Advertisement -

KUALA LUMPUR -Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) mengemukakan tiga peranan utama antara pengeluar, pengguna dan kerajaan supaya berfungsi secara bersama bagi mencapai kos sara hidup yang lestari.

KPDN dalam satu infografiknya menyatakan,pengeluar dan peniaga yang berfungsi di peringkat penawaran disarankan agar memanfaatkan penggunaan teknologi mengurangkan kos pengeluaran.

Selain itu, kata KPDN pengeluaran efisien sekali gus meminimumkan kos pengangkutan.

“Perkara paling penting ialah pengeluar dan peniaga tidak mencatut dan menyorok bekalan barangan.

“Manakala, pengguna yakni yang berperanan sebagai permintaan dalam rantaian ini dicadangkan supaya bijak memaksimakan penjimatan,” katanya.

Menurut KPDN, pengguna juga diminta agar menyesuaikan gaya hidup mengikut kemampuan dan juga mengamalkan literasi kewangan yang baik dan mencari peluang untuk meningkatkan pendapatan.

Di peringkat kerajaan yang memainkan peranan sebagai perundangan, KPDN mengemukakan saran agar memperkenalkan polisi fiskal yang mampan dan menyediakan subsidi bersasar bagi mengurangkan ketirisan.

“Apabila ketiga-tiga peranan berfungsi secara bersama, barulah kita mampu mencapai kos sara hidup yang lestari,” ujar KPDN lagi.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat