Speaker Dewan Rakyat, Azhar serah pada PM untuk kekalkan jawatannya atau tidak

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Datuk Azhar Azizan Harun menyerahkan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk memutuskan sama ada khidmatnya masih diperlukan sebagai Speaker Dewan Rakyat untuk persidangan sesi Parlimen akan datang atau sebaliknya.

“Saya menjadi Yang di-Pertua di atas ihsan majoriti Dewan Rakyat. Terpulanglah kepada Perdana Menteri yang memimpin majoriti Dewan sekarang ini untuk menentukannya,” katanya lapor Utusan Malaysia.

Azhar menggalas tugas tersebut ketika pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai menggantikan pendahulunya Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof, yang menyandang jawatan itu ketika pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Pada 23 Ogos lalu, ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said mengesahkan telah meletak jawatan sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat.

Dalam satu webinar baru-baru ini, Azalina mencadangkan supaya kerusi Timbalan Speaker yang dikosongkan itu patut diisi oleh pembangkang.

Katanya, langkah itu akan menjadi peluang terbaik untuk Ismail Sabri meneruskan agenda reformasi Parlimen.

Sementara itu, Azhar berkata sepanjang menjalankan tugasnya dia telah melakukan sebaik mungkin mengikut peraturan yang ditetapkan.

“Saya telah selama ini jalankan semua tugas saya mengikut Peraturan Mesyuarat dan Perlembagaan Persekutuan. Saya nafikan apa-apa tuduhan bahawa saya telah tidak berlaku adil kepada mana-mana pihak.

“Malah saya rasakan bahawa keadilan itu juga perlu diberi kepada saya sebagai Yang di-Pertua,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat