PM New Zealand Tenang Walaupun Gempa Bumi Berlaku Di Tengah-Tengah Temuramah

- Advertisement -

NEW ZEALAND: Pandemik coronavirus telah menjadi mimpi buruk untuk siaran langsung TV, dengan wawancara terganggu oleh kanak-kanak, kucing, telefon berdering, anjing dan sekarang – gempa bumi.

Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern sedang berbincang tentang melonggarkan larangan coronavirus secara langsung di TV negara itu, apabila gempa bumi berukuran 5.8 pada skala Richter melanda ibunegara, Wellington pada pagi Isnin.

Tidak ada kecederaan atau kerosakan yang dilaporkan.

Ketika kamera dan set dalam studio kelihatan bergegar, Ardern masih tersenyum dan memberitahu hos Newshub AM Show, Ryan Bridge bahawa “kita hanya mengalami sedikit gempa di sini – gegaran yang cukup baik di sini.”

“Sekiranya anda melihat sesuatu bergerak di belakang saya …Beehive bergerak sedikit lebih banyak,” tambahnya, merujuk kepada sayap eksekutif Parlimen New Zealand. Ditanya adakah dia merasa “selamat dan baik untuk meneruskan wawancara,” Ardern menjawab “(Saya) baik, saya tidak berada di bawah lampu gantung, saya kelihatan seperti berada di tempat yang berstruktur.”

Reaksi tenang Ardern menjadi viral di Twitter dan media sosial yang lain.

Seperti kebanyakan warga New Zealand yang lain, Ardern sudah terbiasa dengan gempa bumi. New Zealand terletak dalam Lingkaran Api Pasifik, sebuah kawasan yang aktif secara tektonik sejauh 25,000 batu (40,000 kilometer) yang merangkumi sebahagian besar Pasifik. Menurut GeoNet, yang memantau kegiatan geologi di negara itu, New Zealand mengalami sekitar 20.000 gempa bumi setiap tahun, atau antara 50 dan 80 per hari, walaupun sebahagian besar terlalu kecil untuk dirasakan oleh manusia.

GeoNet mengatakan, gempa bumi pada hari Isnin adalah yang paling kuat sehingga ini pada tahun 2020, mencapai skala 5.4 iaitu pada skala yang sama pada bulan Januari. Ia menyebut gempa itu diikuti oleh lebih dari 45 gempa susulan yang berukuran dari skala 1.7 hingga 4.4 – CNN

– terjermahan oleh SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat