GRS Kini Sertai Kerajaan Perpaduan

- Advertisement -

PUTRAJAYA: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) kini menyertai kerajaan perpaduan pimpinan Pakatan Harapan (PH), kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut Anwar, penyertaan secara rasmi GRS itu dimaklumkan sendiri oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor.

“Ini bermakna kekuatan induk kita (kerajaan) seperti yang diumumkan semalam termasuklah GPS (Gabungan Parti Sarawak), sekarang GRS yang menunjukkan bahawa kita sudah mencecah kekuatan dua per tiga ahli parlimen yang akan memperkukuh kestabilan politik negara,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Ahli parlimen Tambun itu juga menjelaskan dengan penyertaan terbaru dari GRS, kerajaan perpaduan boleh menumpukan usaha untuk mengangkat martabat dan mengukuhkan ekonomi negara.

GRS merupakan gabungan pelbagai parti iaitu Bersatu Sabah, Parti Solidariti Tanah Airku (STAR), Parti Bersatu Sabah (PBS), Parti Maju Sabah (SAPP) dan Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (Usno).

Kerajaan perpaduan kini dianggotai PH dan sekutunya Muda menguasai 82 kerusi Dewan Rakyat, diikuti BN dengan 30 kerusi dan GPS dengan 23 kerusi.

Anwar juga berkata, sebuah lagi parti dari Sabah yang tidak menganggotai GRS, Warisan, serta Parti Bangsa Malaysia (PBM) dan ahli parlimen bebas turut memberi sokongan kepada kerajaan perpaduan sekarang..

Semalam, Anwar berkata beliau membiarkan pintu terbuka kepada PN, yang mempunyai 73 kerusi parlimen dan GRS, yang menguasai enam kerusi.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat