Walk TheDoc: Merevolusikan Pembuatan Filem Dokumentari dengan Tumpuan kepada Pelancongan, Alam Sekitar, dan Kelestarian

- Advertisement -

Kuala Lumpur, 25 Julai 2023 – Walk The Doc International Documentary Festival, sebuah platform inovatif yang berhasrat untuk merevolusikan dunia pembuatan filem dokumentari, memperkenalkan dirinya kembali sebagai pusat bagi pembuat kandungan tempatan dan antarabangsa. Dipersembahkan oleh Walk About Asia, platform ini memberi ruang kepada pembikin filem untuk menghasilkan filem dokumentari yang menarik berpusatkan tema pelancongan, alam sekitar, dan kelestarian.

irencanakan dengan tujuan yang jelas, Walk TheDoc bertujuan untuk menghimpunkan pembikin filem berbakat dari pelbagai latar belakang, bersatu dalam semangat bercerita dan komitmen untuk meningkatkan kesedaran tentang isu-isu global yang penting. Platform ini memberdayakan pembikin kandungan dengan sumber dan sokongan yang diperlukan untuk mewujudkan visi mereka.

Mengambil inspirasi daripada kejayaan edisi pertama, Walk TheDoc 2022 telah menerima lebih daripada 70 sumbangan filem daripada serata dunia. Tahun lalu, festival dokumentari antarabangsa pertama mereka telah dilancarkan di Langkawi, dan mendapat sambutanyang mengagumkan. “Kini, di tahun kedua, kami memperluas dengan pelbagai program kelas pengajian, bengkel, penayangan, peluang bersama, dan sesi rangkaian antarabangsa,” kata kata Pn. Nurashikin Zaharuddin , Pengarah Festival

Untuk edisi ke-2 yang akan datang, Walk TheDoc telah menerima cerita-cerita hebat daripada pembikin filem dokumentari berbakat yang mewakili 15 negara, seperti Rusia, Korea [sila masukkan beberapa negara]. Sebagai sebahagian daripada perjalanan Walk TheDoc 2023, kami telah menganjurkan Program ‘Small Stories Big Impact’, bertujuan untuk menubuhkan komuniti pembelajaran yang berkembang maju, membangunkan bakat-bakat muda, dan memperkukuhkan penciptaan filem dokumentari yang memberi kesan mendalam. “Kami bersyukur atas sokongan rakan kongsi kami dari Think City, yang telah menjadikan program ini menjadi kenyataan,” kata Pn. Nurashikin Zaharuddin, Pengarah Festival.

Platform ini mengakui peranan penting pelancongan dalam dunia kita hari ini, menawarkan peluang ekonomi dan kemudahan pertukaran budaya. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mendekati pelancongan dengan cara yang lestari dan bertanggungjawab. Walk TheDoc dengan aktifnya menonjolkan amalan pelancongan lestari dengan mempersembahkan destinasi yang menggalakkan pemuliharaan alam sekitar dan pembangunan masyarakat tempatan.

“Dengan memberikan tumpuan kepada pelancongan, kami menggalakkan para pelancong untuk membuat pilihan yang sedar yang memberi impak positif kepada alam sekitar dan masyarakat tempatan,” tambah Pn. Nurashikin Zaharuddin, Pengarah Festival

Selain itu, WalkTheDoc mengakui keperluan mendesak untuk kesedaran alam sekitar dan kelestarian. Dengan sokongan dari Tourism Malaysia dan kuasa pembuatan filem dokumentari, platform kami berperanan sebagai pendorong perubahan, menarik perhatian kepada isu-isu alam sekitar yang kritikal dan menginspirasi tindakan. Dengan mempersembahkan keindahan dan cabaran planet kita, kami bertujuan untuk membangkitkan perbincangan, meningkatkan kesedaran, dan mencetuskan perubahan yang bererti.

WalkTheDoc komited untuk menyediakan platform yang memupuk kreativiti, kepelbagaian, dan kerjasama. Dengan menghimpunkan pembikin kandungan dari pelbagai latar belakang budaya dan perspektif, kami mencipta kain cerita filem dokumentari yang kaya dengan pandangan unik tentang dunia kita. Dengan tumpuan kepada perspektif tempatan dan antarabangsa, Walk TheDoc mempromosikan pemahaman dan penghargaan antara budaya.

Platform ini juga berfungsi sebagai batu loncatan untuk pembikin filem yang bercita-cita tinggi, memberi mereka pentas global untuk mempersembahkan bakat mereka. Kami berazam untuk membimbing bakat-bakat muda melalui program mentorship, geran, dan pendedahan kepada para profesional industri. Melalui inisiatif-inisiatif ini, Walk TheDoc bertujuan untuk membentuk generasi seterusnya pembikin filem dokumentari yang akan mengetengahkan suara-suara penting dan melampaui batas.

Pada kesimpulannya, WalkTheDoc mewakili platform yang mempunyai daya inovatif untuk menyatukan pembikin kandungan tempatan dan antarabangsa, dipacu oleh semangat untuk mencipta filem dokumentari yang memberi tumpuan kepada pelancongan, alam sekitar, dan kelestarian. Dengan kekuatan bercerita, Walk TheDoc menginspirasi perubahan, memupuk pemahaman, dan membentuk masa depan yang lebih lestari. Para pembikin filem, para profesional industri, dan penonton di seluruh dunia dijemput untuk bergabung dalam perjalanan penemuan, pencerahan, dan transformasi ini.

Walk The Doc International Documentary Fastival akan diadakan di Mercure Langkawi dari 1 hingga 3 Ogos 2023.

Rakan kongsi:
Tourism Malaysia
Think City Yayasan Hasanah
Lembaga Pembangunan Langkawi
Bernama TV
ABU
FINAS
Mercure Langkawi Pantai Cenang

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat