Anggota Tentera Diwajibkan Ambil Vaksin, Tindakan Tatatertib Jika Ingkar – TDM

- Advertisement -

PETALING JAYA – Mana-mana anggota tentera yang ingkar atau enggan untuk menerima vaksin Covid-19 boleh menyebabkan mereka dikenakan tindakan tatatertib berikutan melanggar perintah tetap.

Tentera Darat Malaysia (TDM) dalam satu kenyataan berkata, sebagai anggota tentera, pengambilan vaksin adalah diwajibkan terutamanya sebelum melaksanakan sesuatu penugasan.

“Bagaimanapun, suntikan itu dikecualikan kepada mereka yang tergolong di dalam kumpulan yang tidak layak untuk menerima vaksin.

“Tindakan seseorang anggota tentera yang ingkar atau enggan untuk menerima vaksin boleh menyebabkan mereka dikenakan tindakan tatatertib kerana ingkar perintah atau melanggar perintah tetap,” katanya hari ini.

TDM berkata demikian sebagai mengulas laporan diterbitkan di salah sebuah media bertajuk ‘Sarjan
tentera dipecat kerana tolak vaksin Covid-19, hilang pencen’melibatkan Sarjan Wan Ramly Wan Seman.

Menurutnya, pengambilan vaksin di dalam kalangan anggota TDM diwajibkan atas dasar anggota hidup secara berkelompok.

“Selain itu, peranan dan tanggungjawab TDM kini sebagai petugas barisan hadapan dalam melaksanakan penugasan mahupun latihan turut berdepan ancaman Covid-19.

“Sehubungan itu, adalah wajar untuk kesemua anggota TDM mengambil vaksin bagi mengekang penularan yang bukan sahaja akan berlaku dalam kalangan anggota tetapi menjangkiti keluarga,” tegasnya. – Kosmo

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat