Mahkamah Arah Trump Bayar Pelakon Lucah

- Advertisement -

CALIFORNIA: Seorang hakim Mahkamah Tinggi California memerintahkan Presiden Donald Trump untuk membayar $ 44,100 (RM 184,338) kepada Stephanie Clifford, yang juga dikenali sebagai Stormy Daniels, bagi tujuan membayar balik yuran peguamnya dalam pertikaian undang-undang berkaitan perjanjian tidak boleh didedahkan (NDA) antara beliau dengan Clifford

Perintah hakim dikeluarkan Isnin tetapi hanya didedahkan secara dalam talian pada Jumaat oleh peguam Clifford.

Clifford, seorang pelakon filem dewasa, mendakwa bahawa dia mempunyai hubungan sulit dengan Trump dari tahun 2006 hingga 2007, telah menandatangani NDA berjumlah $ 130,000 (RM 543,000) dengan bekas peguam Trump, Michael Cohen, yang mewakili sebuah syarikat luar pesisir dan “David Dennison,” yang Clifford berpendapat adalah nama samaran untuk Trump.

Trump menafikan hubungan itu berlaku. Saman Clifford bermula pada tahun 2018 dan Trump berusaha mengenepikan saman tersebut sejak itu.

Sebagai tindak balas, Trump dan pasukan perundangannya bersetuju di luar mahkamah untuk tidak menuntut atau menguatkuasakan NDA berkenaan. Saman itu akhirnya ditolak dan tuntutan Clifford dianggap tidak wajar, kerana NDA tidak dapat dilaksanakan.

Keputusan hari Isnin adalah tindak balas terhadap usaha Clifford untuk kos dan yuran guaman yang berkaitan dengan kes tersebut.

Dalam keputusannya minggu ini, Hakim Robert Broadbelt III memutuskan bahawa Clifford berhak mendapat bayaran yuran guaman dari Trump, dan menganggapnya sebagai “pihak yang layak” di bawah undang-undang California, walaupun kes tersebut telah ditolak.

Broadbelt juga menolak hujah peguam Trump bahawa Presiden tidak bertanggungjawab atas bayaran tersebut kerana dia belum menandatangani NDA.

Dalam keputusannya, Broadbelt berkata, memandangkan Trump telah membayar Cohen sebanyak $ 130,000 (RM 543,000) untuk diserahkan kepada Clifford, dan sejak pasukan perundangan Trump sebelumnya berpendapat bahawa tuntutan saman fitnah yang diajukan terhadap Presiden oleh Clifford harus ditangani oleh seorang penimbang tara khusus, Presiden secara efektif merupakan pihak yang terlibat dalam perjanjian tersebut – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat