Darurat 1969, 2021 tetap bukan idea yang baik – Aziz Bari

- Advertisement -

 

KUALA LUMPUR – Langkah menggantung Parlimen selama dua tahun ekoran ketegangan kaum pada 1969 bukanlah idea yang baik ketika itu, justeru ia tidak wajar diulangi sekarang, kata pakar perlembagaan, Abdul Aziz Bari.

Memetik Malaysiakini, bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) yang kini menjadi Adun pembangkang di Perak berkata masih banyak persoalan yang belum terjawab di sekitar pelaksanaan darurat kira-kira 52 tahun dulu.

“Sehingga kini insiden itu masih diselubungi misteri.

“Mungkin kerajaan patut mengubah status semua dokumen yang berkaitan dengannya kerana ia sudah berlaku lebih 50 tahun lalu,” katanya.

Abdul Aziz yang juga naib pengerusi DAP Perak berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Takiyuddin Hassan semalam.

Menurut Takiyuddin semasa darurat berlangsung selama dua tahun mulai 1969 tiada sidang Parlimen diadakan namun perjalanan pentadbiran kerajaan tidak berdepan masalah.

Sekarang pula, kata setiausaha agung PAS itu lagi, Parlimen baru saja bersidang kira-kira tiga bulan lalu untuk meluluskan belanjawan dan ia dianggap tidak menimbulkan masalah.

Untuk rekod sepanjang tempoh negara berada dalam darurat dulu, Malaysia ditadbir oleh Majlis Gerakan Negara (Mageran).

Antara isu yang perlu dijelaskan kata Abdul Aziz ialah siapa yang menasihatkan Yang di-Pertuan Agong agar darurat diisytiharkan pada 1969 sama ada Perdana Menteri ketika itu – Tunku Abdul Rahman Putra – atau timbalannya – Abdul Razak Hussein – serta alasan ia diperlukan.

“Tunku dalam memoirnya Before and After May 13 bersikap kritikal terhadap keseluhan hal itu.

“Ringkasnya, bergantung kepada darurat pada 1969 mungkin bukan langkah yang baik.

“Sama macam sekarang – tidak mengadakan sidang parlimen pada 1969 adalah keputusan yang buruk dan ia tidak sepatutnya dicontohi,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat