‘Lapor Polis Jika Diugut Bunuh, Malaysia Ada Undang-Undang,’ Jais Beritahu Sajat

- Advertisement -

PETALING JAYA: Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menasihatkan usahawan kosmetik, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau lebih dikenali sebagai Sajat supaya segera tampil membuat laporan polis kononnya dia menerima ugutan bunuh selepas mengumumkan keluar daripada Islam.

Pengarahnya, Mohd Shahzihan Ahmad berkata, Malaysia mempunyai undang-undang dan jika terbukti dakwaan itu berlaku, Sajat perlu membuat laporan polis.

“Saya nasihatkan Sajat buat laporan polis tentang ugutan bunuh (diterimanya) sebab Malaysia negara yang ada undang-undang, biar pihak polis jalankan siasatannya,” katanya kepada FMT.

Shahzihan turut menyifatkan dakwaan kononnya lebih 100 penguat kuasa JAIS memburu Sajat sebagai kurang tepat.

“Sebenarnya, jika waran tangkap keluar maka mana-mana penguat kuasa boleh tangkap dia (Sajat),” katanya.

Beliau berkata, JAIS tidak mengetahui apa sebenarnya niat Sajat mendakwa menerima ugutan bunuh diburu lebih 100 penguat kuasa JAIS seperti dilaporkan.

Katanya, JAIS akan menyerahkan Sajat kepada mahkamah sebaik diserahkan oleh polis selepas dibawa pulang ke Malaysia.

Jelasnya lagi, dengan penahanan itu, usahawan kontroversi berkenaan akan dihadapkan ke Mahkamah Tinggi Syariah untuk dibicarakan susulan tertangguh selepas dia melarikan diri.

Ketika ini katanya, JAIS menunggu untuk menyerahkan Sajat kepada mahkamah dan hakim akan menetapkan tarikh perbicaraan yang baharu.

Pada 23 Feb lalu, Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam mengeluarkan waran tangkap terhadap Sajat kerana gagal menghadirkan diri pada sebutan semula kesnya tanpa sebarang sebab.

Terdahulu Harian Metro melaporkan, Sajat ditahan oleh pihak imigresen Thailand pada 8 Sept lalu ketika berlindung di sebuah kondominium mewah di Bangkok.

Ketika serbuan imigresen Thailand, Sajat ditahan di kondominium mewah di Bangkok bersama seorang lelaki warga Thailand yang juga berperwatakan wanita.

Sajat juga didakwa sedang memohon perlindungan dan kebenaran untuk berpindah ke Australia dengan alasan mendapat ugutan bunuh selepas mengumumkan keluar daripada Islam selain diburu lebih 100 penguat kuasa JAIS.

– FMT

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat