Gaji Menteri, Pegawai Atasan Kerajaan Tak Akan Dipotong – Mustapa

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Kerajaan tidak bercadang melaksanakan penyelarasan elaun membabitkan pegawai atasan kerajaan termasuk menteri sebagai antara langkah penjimatan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed, berkata tiada perancangan berbangkit untuk melakukan pemotongan terhadap elaun perjawatan berkenaan.

“Itu (pemotongan elaun) tak berbangkit setakat ini,” katanya selepas pelancaran Gemilang, sebuah konsortium majikan yang menghubungkan pencari kerja dengan bakal majikan diterajui Google, lapor BH pada Khamis.

Beliau mengulas sama ada terdapat keperluan untuk kerajaan melakukan pemotongan elaun pegawai tertinggi dan menteri sebagai langkah penjimatan.

Mengenai sama ada pengumuman penjimatan bakal memberi kesan domino sehingga mengganggu proses pemulihan ekonomi pasca COVID-19, Mustapa berkata apa yang dilakukan oleh kerajaan tidak sepatutnya timbul kegusaran kerana ia merangkumi sejumlah projek membabitkan kos tidak besar.

Sehubungan itu, katanya segala kebimbangan berhubung pengumuman penjimatan oleh kerajaan adalah tidak berasas.

“Setakat ini, cuma 30 daripada lebih 7,000 projek membabitkan RM100 juta sahaja peruntukan pembangunan daripada RM75 bilion. Angka ini kecil.

“Jadi ini tidak harus membimbangkan. Projek yang sudah bermula, sudah ada reka bentuk dan sudah diiklankan tak ada masalah. Justeru, kerisauan yang timbul ini ialah tidak berasas.

“Urusan mengurus perlu diutamakan. Ini baru perancangan sebelum dimuktamadkan dan libat urus sedang berjalan antara EPU (Unit Perancang Ekonomi), MOF (Kementerian Kewangan dan KSU (Ketua Setiausaha),” jelasnya.

Walaupun kerajaan sudah mengumumkan langkah penjimatan seperti yang terkandung dalam pekeliling, Mustapa berkata kerajaan kekal mengambil langkah berwaspada supaya ia tidak mengganggu pelan pemulihan ekonomi negara.

Beliau menegaskan pendekatan sebegitu penting ketika negara sedang dalam proses pemulihan ekonomi.

“Kita harus menumpukan kepada pembangunan yang penting yang akan tetap diteruskan (oleh kerajaan). Insya-Allah ekonomi negara semakin pulih dan kita tak boleh rencatkan permulaan ini.

“Yang penting penjimatan sudahpun digariskan dalam surat pekeliling bertarikh 14 Julai lalu membabitkan peruntukan mengurus untuk sepanjang tahun ini.

“Isu utama, kerajaan perlu membelanja jumlah wang yang besar bagi menampung subsidi. Walaupun ekonomi negara terus berkembang, kita akan berhati-hati dalam melaksanakan surat pekeliling ini,” katanya.

Baru-baru ini, MOF meminta semua kementerian, jabatan, agensi, Badan Berkanun Persekutuan dan Syarikat Terhad Dengan Jaminan (CLBG) untuk melaksanakan penjimatan dalam bagi menentukan semua perbelanjaan adalah selaras dengan prinsip serta peraturan pengurusan kewangan ditetapkan.

Menerusi arahan terkandung dalam Garis Panduan Penjimatan Pernelanjaan Awam yang dikeluarkan Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Datuk Seri Asri Hamidon pada 14 Julai 2022.

Mengikut garis panduan itu, setiap kementerian, agensi dan jabatan terbabit perlu menyusun semula peruntukan dan mencadangkan penjimatan mengurus sehingga mencapai sasaran sekurang-kurangnya lima peratus daripada baki peruntukan mengurus pada tahun ini.

Garis panduan itu juga menetapkan pelaksanaan program yang diluluskan juga hendaklah ditampung daripada peruntukan sedia ada, kecuali membabitkan kes tertentu membabitkan implikasi kos besar dan ia dianggap kritikal oleh Jemaah Menteri

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat