Taman Safari Indonesia Menawarkan Pelbagai Pakej Lengkap Buat Pelancong Yang Ingin mencari Keseronokan Di Sana

- Advertisement -

Taman Safari Indonesia (TSI) ialah zoo bertaraf dunia dan diberi gelaran tapak pemuliharaan terbaik oleh Kementerian Perhutanan Indonesia. Sejarah panjang dan kaya Taman Safari Indonesia ini bermula dengan penubuhan Royal Safari Garden Resort Hotel & Convention pada tahun 1979 dan Taman Safari Indonesia, Cisarua pada tahun 1980. Sejak itu, banyak penambahbaikan telah dilakukan oleh Taman Safari Indonesia. Taman kedua, Taman Safari Indonesia II di Prigen, Pasuruan dibuka pada tahun 1997; sepuluh tahun kemudian, Bali Safari & Marine Park dibuka secara rasmi untuk umum di 2007 dan yang terbaru, 2010 menyaksikan pembukaan Pusat Dolphins Batang.

Taman Safari Indonesia menawarkan Fasiliti yg lengkap buat pelancong yang ingin bercuti dan mencari ketenangan bila ke sana, Taman safari juga menawarkan pelbagai Pakej dan Aktiviti menarik seperti Taman hiburan, taman tema air, safari malam, memberi makanan kepada Binatang, penerangan mengenai pelbagai spesis flora dan fauna.

Taman Safari I, atau dipanggil Taman Safari Bogor, terletak di kecamatan Cisarua, Kabupaten Bogor, di jalan utama lama antara Jakarta dan Bandung, Jawa Barat. Ia adalah kira-kira 80 kilometer (50 mi) dari Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Jakarta dan 78 kilometer (48 mi) dari Bandung. Taman Safari terletak di Puncak, sebuah kawasan pelancongan di Jawa Barat.

Taman Safari I meliputi kawasan seluas 170 hektar (420 ekar) dan menempatkan koleksi lebih daripada 3,000 haiwan, termasuk harimau Bengal, beruang matahari Malaya, zirafah, orang utan, kuda nil, kuda belang, dan gajah Sumatera. Beberapa, seperti Bali myna, terlibat dalam projek pemuliharaan. Majoriti spesies yang diwakili adalah Afrika.

Pertunjukan burung pemangsa di Taman Safari Indonesia

Sembilan pertunjukan ditawarkan, iaitu Pertunjukan Gajah, Teater Safari, Pertunjukan Pelbagai Haiwan, Pertunjukan Harimau, Pertunjukan Singa Laut, Pertunjukan Burung Pemangsa, Pertunjukan Ikan Lumba-lumba, Pertunjukan Koboi, dan The Globe of Death.

Berhampiran Wild Wild West, pengunjung boleh melihat Air Terjun Jaksa. Untuk sampai ke air terjun ini, pengunjung boleh menggunakan kereta api jalan raya atau berjalan kaki kira-kira 500 meter. Ketinggian Air Terjun Jaksa mencapai 45 meter. Di bawah air terjun itu juga terdapat kolam yang tidak terlalu dalam supaya kanak-kanak boleh bermain air. Air Air Terjun Jaksa berasal dari kaki Gunung Gede Pangrango. Jika bernasib baik, pengunjung juga boleh melihat hidupan liar asli, termasuk beberapa primata dan burung. Menurut legenda tempatan, jika ada yang datang membasuh muka dengan air Air Terjun Jaksa, ia akan memudahkan mereka mencari jodoh, awet muda, dan memudahkan rezeki. Untuk kemudahan lain, Taman Safari menyediakan kantin dan bilik persalinan.

Setiap malam minggu atau malam cuti, pengunjung boleh menerokai Safari Journey pada waktu malam dengan kereta api jalan yang diiringi oleh pemandu. Menjelang penghujung perjalanan, pengunjung boleh menonton Tarian Cahaya Spektakuler, di mana para penghibur akan melakukan persembahan api. Babi kutil Jawa di zoo hanya boleh dilihat di Safari Malam.

 

Setiap hujung minggu dan cuti, pengunjung boleh mendaki di sekitar hutan sekitar taman. Sebelum mula mendaki, pengunjung dibimbing oleh pemandu untuk melakukan senaman. Pelawat ditemani pemandu semasa mendaki. Pengunjung diajar tentang tumbuhan ubatan oleh pemandu, melihat hidupan liar asli dari jauh, melawati kemudahan pembiakan harimau bintang Jawa dan rusa Jawa, dan melawat rumah era penjajahan yang ditinggalkan. Di penghujung pendakian, pengunjung boleh menikmati beberapa permainan.

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat