ASEAN boleh pertimbang tubuhkan dana tambah baik infrastruktur digital – Muhyiddin

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: ASEAN boleh mempertimbangkan penubuhan sebuah dana yang bertujuan menambah baik infrastruktur digital dan Internet di negara-negara anggota.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata negara-negara anggota juga boleh mewujudkan platform dalam talian untuk menghubungkan perniagaan kecil dan sederhana serta artisan di seluruh rantau ini, menjual barangan asli secara langsung kepada pengguna, sekali gus memudahkan transaksi.

“Sebuah lembaga pemegang amanah dengan anggotanya dilantik dari negara-negara ASEAN boleh menentukan syarikat yang akan mewujudkan, menyelenggara dan mengoperasikan platform tersebut.

“Sebagai satu komuniti dan sebagai sebuah rantau, ASEAN kini lebih penting berbanding sebelum ini. Bagi generasi yang tidak terkira jumlahnya, kita, warga Asia Tenggara, telah berdagang dan bekerja dengan China dan Jepun, serta Amerika Syarikat (AS),” katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ucaptama di Mesyuarat Menteri-menteri Digital ASEAN Pertama (ADGMIN1) dan Mesyuarat-mesyuarat Berkaitan secara telesidang hari ini.

Muhyiddin berkata negara-negara tersebut merupakan ekonomi terbesar dunia dan juga negara paling maju dan sofistikated dalam era digital.

“Mungkin wujud perbezaan dan ketegangan di seluruh Pasifik di antara AS dengan China, namun kita gembira bekerjasama dengan mereka semua.

“Menerusi pendekatan demikian, kita berpeluang meraih manfaat dari setiap negara rakan kita ini. Pada masa sama, kita turut berharap mereka boleh bekerjasama dengan lebih baik lagi, kita juga harus lebih bekerjasama dengan mereka,” katanya.

Beliau berkata berlandaskan jalinan menerusi ASEAN+3, ASEAN boleh menggalakkan kerjasama digital dan mendorong pelaburan teknologi maklumat dan komunikasi dari China, Jepun dan Korea Selatan, walaupun pencapaian digital terbaik masa kini adalah di Asia Timur Laut namun ia sebaliknya boleh turut ketara di Asia Timur yang lebih luas.

Muhyiddin berkata selain itu menerusi kerjasama dengan Rakan Dialog ASEAN utama di Amerika Utara, ASEAN mampu memperluas amalan terbaik digital global ke dalam rantau ini.

“Kita sewajarnya memanfaatkan aspek-aspek khusus ASEAN ini secara strategik untuk menyediakan peluang sebaik mungkin kepada warga kita, terutama untuk masa depan dan generai muda ASEAN,” katanya.

– BERNAMA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat