Anwar saman Muhyiddin, fitnah terima RM15 juta sewaktu jadi Penasihat Ekonomi Selangor

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri telah memfailkan saman fitnah kepada Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung dakwaan kononnya Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima RM15 juta daripada Kerajaan Selangor sewaktu beliau berkhidmat sebagai penasihat ekonomi negeri itu.

Lapor FMT, saman yang difailkan oleh peguam cara SN Nair & Partners di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi pihak Perdana Menteri menuntut ganti rugi am, pampasan, teruk dan teladan daripada Muhyiddin, yang dinamakan sebagai defendan.

Anwar juga telah memohon injunksi untuk menghalang Presiden Bersatu itu daripada terus menyebut, menulis, menerbitkan, atau mengedarkan perkataan fitnah yang disangkal, atau perkataan yang mempunyai kesan yang sama atau serupa.

Pada 7 Disember, Anwar mengeluarkan surat tuntutan kepada Muhyiddin berhubung perkara itu tetapi tidak mendapat maklum balas, membawa kepada pemfailan saman itu.

Anwar telah menuntut agar permohonan maaf tanpa syarat disiarkan dalam akhbar dan media pilihannya. Dia juga telah meminta pampasan atas “kecederaan serius” terhadap reputasinya.

Dalam pernyataan tuntutannya, Anwar berkata kenyataan Muhyiddin itu diucapkan pada 5 Disember pada majlis kempen menyokong calon PN Azman Nasrudin di Taman Selasih di Kulim semasa menjelang pilihan raya Parlimen Padang Serai.

Kenyataan Muhyiddin disiarkan di TikTok dan mendapat kira-kira 1.1 juta tontonan, dikongsi 2,169 kali, like 21,400 kali, dan mengulas 6,061 kali, dakwa pemfailan mahkamah.

Anwar mendakwa keseluruhan ucapan Muhyiddin pada ceramah itu kemudiannya disiarkan di Facebook pada 8 Disember walaupun surat tuntutan dihantar kepada peguamnya sehari sebelumnya.

Beliau berkata kenyataan Muhyiddin itu antara lain menggambarkan beliau sebagai seorang yang tidak boleh dipercayai dan tidak benar. Tambahnya, ia juga memberi gambaran palsu bahawa dia seorang yang berdosa, seorang pembohong, seorang yang tamak, dan seorang yang munafik.

Kerajaan Selangor menafikan dakwaan Muhyiddin bahawa Anwar dibayar RM15 juta.

Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Juwairiya Zulkifli, berkata Anwar hanya dibayar sejumlah RM1 setahun untuk perkhidmatannya.

Beliau juga dilaporkan berkata bahawa maklumat ini telah direkodkan secara rasmi dalam Hansard DUN.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat