PRN Melaka: BN Akan Tewas Jika Saingan Tiga Penjuru

- Advertisement -

MELAKA: Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) perlu menggunakan kaedah perundingan yang inklusif, jika tidak mahu berputih mata melihat Ketua Menteri kedua Pakatan Harapan (PH) mengangkat sumpah di negeri ini.

Hakikatnya, pertembungan tiga penjuru atau lebih tetap menguntungkan PH, tanpa perlu berasa risau undi mereka berpecah terutama di kawasan bandar.

Ini kerana, 11 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang kini disandang wakil rakyat PH tidak akan sesekali bolos, begitu juga dengan empat lagi kerusi kem bekas Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron.

Namun, sekiranya dua gabungan politik yang membentuk kerajaan Persekutuan sudi bekerjasama, PH dilihat bakal berdepan situasi sukar.

Jika wujud kata sepakat antara BN dan PN, semakan mendapati, hanya empat kerusi PH yang boleh dikategorikan sebagai kawasan putih iaitu Ayer Keroh, Kesidang, Kota Laksamana dan Bandar Hilir.

Kesemua lubuk selamat itu merupakan kerusi milik DAP dan terletak di kawasan bandar, iaitu dalam Parlimen Hang Tuah Jaya dan Kota Melaka.

DUN Bukit Katil yang disandang Pengerusi PH Melaka, Adly Zahari juga tidak mustahil tewas, memandangkan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), bekas Ketua Menteri itu hanya menang dengan majoriti 3,159.

Ketika itu, Adly berdepan pertembungan tiga penjuru dengan calon BN, Yunus Hitam dan calon Pas, Muhamat Puhat Bedol.

Ini bermakna, andai dua penjuru menjadi kenyataan, BN berupaya mengekalkan 14 kerusi miliknya manakala PN yang diterajui Bersatu, Pas dan Gerakan pula mampu merampas sekurang-kurangnya tujuh kerusi daripada PH.

Tujuh kerusi tersebut adalah Gadek yang dimenangi PH dengan majoriti tipis 307 undi, Durian Tunggal (763 undi), Kelebang (789 undi), Bemban (1,345 undi), Machap Jaya (1,336 undi), Duyong (2,895 undi) dan Bukit Katil milik Adly.

Isnin lalu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan PRN Melaka akan diadakan pada 20 November ini manakala hari penamaan calon pula 8 November dan hari mengundi awal adalah 16 November.

Daftar Pemilih Pilihan Raya (DPPR) yang akan digunakan adalah Daftar Pemilih Tambahan yang dikemas kini sehingga 3 Oktober lalu.

Daftar tersebut mengandungi 495,196 pengundi terdiri daripada 482,550 pengundi biasa, 10,191 anggota tentera dan pasangan, 2,349 anggota polis serta 106 pengundi tidak hadir luar negara. – UTUSAN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat