NASA & Nokia Bina Pemancar 4G Di Bulan

- Advertisement -

NEW YORK: Sekiranya anda tidak dapat mendapatkan isyarat telefon bimbit semasa anda membawa anjing berjalan di sekitar blok, berita ini akan membuatkan darah anda mendidih: NASA akan meletakkan rangkaian 4G di bulan.

Untuk mencapai matlamat 2028 bagi membangun pangkalan bulan dan akhirnya mengekalkan kehadiran manusia di bulan, NASA menghadiahkan $ 370 juta kepada lebih dari sedozen syarikat untuk membangunkan teknologi di permukaan bulan.

Inovasi tersebut merangkumi penjanaan kuasa jarak jauh, pembekuan kriogenik, robotik, pendaratan yang lebih selamat … dan 4G.

Kerana apa? Bagaimana lagi angkasawan boleh menghantar gambar bermain golf di bulan dan selfie dengan kenderaan rover bulan?

NASA berkata, pemancar 4G dapat memberikan komunikasi jarak jauh yang lebih dipercayai daripada standard radio semasa yang ada di bulan. Seperti di Bumi, rangkaian 4G akhirnya akan ditingkatkan menjadi 5G.

Makmal Bell Nokia (NOK) diberikan $ 14.1 juta untuk projek itu. Bell Labs, yang sebelumnya dikendalikan oleh AT&T, akan bekerjasama dengan syarikat kejuruteraan angkasa lepas Intuitive Machines untuk membangun rangkaian 4G-LTE berkenaan.

John Oliver bergurau tentang syarikat induk CNN AT&T (T), 4G mungkin akan berfungsi lebih baik di bulan daripada di sini – ia tidak akan mempunyai pokok, bangunan atau isyarat TV untuk mengganggu isyarat 4G.

Rangkaian selular bulan juga akan dirancang khas untuk menahan persekitaran permukaan bulan: suhu yang melampau, radiasi dan vakum ruang.

Ia juga akan berfungsi semasa pendaratan dan pelancaran di bulan, walaupun kuasa roket boleh menyebabkan getaran yang ketara permukaan bulan – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat