Aktiviti Berbuka Puasa di Padang Terbuka Dibenarkan

- Advertisement -

KUANTAN – Tradisi berbuka puasa di padang terbuka sepanjang bulan Ramadan tahun ini dibenarkan tanpa sebarang syarat tambahan.

Exco Kerajaan Tempatan, Perumahan, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Pahang, Datuk Seri Johari Harun berkata, aktiviti itu hanya perlu mengikut garis panduan ditetapkan pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Setakat ini untuk Ramadan sudah tentulah garis panduan dikeluarkan pihak jabatan agama, setakat ini tidak ada yang barulah, maknanya semua peraturan sedia ada itu terpakai seperti sedia kala.

“Macam di Kuantan mungkin kita ada buat (majlis berbuka puasa) di padang sebagai contohnya, sudah tentu akan diteruskan dan yang lain juga sama, tidak ada (peraturan) baru.

“Lagipun, tahun ini kita dah (bebas) seperti biasa, tidak ada lagi (peraturan) seperti PKP (Perintah Kawalan Pergerakan),” katanya.

Beliau yang juga ahli dewan undangan negeri (ADUN) Pelangai berkata demikian ketika ditemui media di Bentong, petang semalam.

Terdahulu, Johari merasmikan Musolla Al Khawarizmi (Al Masjid) Pusat Tahfiz Teknikal di Simpang Pelangai.

Dalam pada itu, beliau berharap pusat tahfiz teknikal berkenaan dapat menjadi ikon baharu untuk kawasan Pelangai dan menjadi lokasi persinggahan pilihan pengguna laluan Bentong-Jelebu, Negeri Sembilan.

“Pihak pengurusan tahfiz ini juga berhasrat menjadikan pusat tahfiz berkenaan sebagai kawasan rehat dan solat, satu konsep menarik menggantikan rehat dan rawat yang selalu kita dengar di lebuh raya.,” katanya.

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat