Pilihan Raya PBT: Tak perlu heret rakyat ke kancah perbalahan politik tiada kesudahan – Asyraf

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Pilihan Raya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang dicadang dimulakan di Kuala Lumpur dianggap tidak perlu dan tidak wajar mengheret rakyat ke kancah perbalahan politik yang tiada kesudahan.

Setiausaha Agung Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki sebaliknya menegaskan, adalah lebih baik untuk kerajaan fokus menangani ekonomi rakyat dan memakmurkan negara.

“Tidak perlu pilihan raya PBT, fokus tangani ekonomi rakyat dan makmurkan negara.

“Rakyat tidak perlu terus diheret ke kancah perbalahan dan perpolitikkan yang tiada kesudahan,” tegas beliau.

Sebelum ini, Pengerusi DAP Wilayah Persekutuan, Tan Kok Wai mencadangkan kepada kerajaan supaya memulakan pilihan raya PBT di bandar raya itu.

Ahli Parlimen Cheras itu berkata, pengenalan pilihan raya PBT di Kuala Lumpur bertujuan untuk kelestarian dan memberi pilihan kepada penduduknya memilih ahli majlis tempatan.

“Kita tidak perlu untuk terus melaksanakan pilihan raya tempatan di seluruh negara, tetapi kita boleh mula di Kuala Lumpur yang sangat-sangat memerlukan demokrasi dalam proses merakyatkan sistem pentadbiran ibu negara kita ini.

“Dengan pelaksanaan pilihan raya PBT sudah lama tertangguh, prinsip ‘tiada cukai tanpa perwakilan’ perlu ditegakkan demi memastikan keberkesanan, bersih, dan kerajaan berorientasikan rakyat dan menjadikan Kuala Lumpur bandaraya bertaraf dunia yang kita semua banggakan,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat