PM minta MAWIP selaras agihan bantuan zakat dengan agensi lain

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta agar Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAWIP) menyelaras bantuan zakat bersama agensi memastikan rakyat yang benar-benar memerlukan mendapat bantuan zakat.

Tegasnya, pengurusaz zakat jika tidak dikendalikan dengan betul, boleh menyebabkan kesejangan juga kepincangan dalam aspek pembahagian bantuan zakat kepada kumpulan sasaran,

“Antara tuga MAWIP supaya ada penyelarasan dengan agensi lain, kalau tidak ada satu keluarga mendapat empat kali bantuan, sedangkan ada keluarga lain langsung tidak dibantu,

“Kerja menteri, timbalan menteri, pengerusi,  bukan meneruskan sekadar meneruskan kegiatan ini, sebaliknya memastikan setiap dana dan setiap sen rakyat kembali dan tidak boleh diperalat untuk kepentingan peribadi,” katanya ketika merasmikan Karnival MAWIP, di taman tasik titiwangsa, pada Ahad.

Tambah Perdana Menteri lagi, pengurusan zakat perlu senantiasa berada di tahap baik dan cemerlang, sementelahan mengelakkan berlakunya pengagihan tidak setara sehingga ada keluarga yang langsung tidak mendapatnya.

Begitu juga soal kemiskinan tegar, dana pendidikan dan kesihatan dimana perkara ini juga harus ditangani dengan cemerlang dan jayanya, ujar beliau lagi.

Beliau juga menggesa MAWIP menjalankan tatakelola dengan baik dan menghentikan segala perbelanjaan yang tidak perlu bagi mempastikan agensi itu menjadi mercu tanda kebanggaan ummah.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat