Umno Kedah, Terengganu hargai usaha Zahid tukar Najib ke tahanan rumah

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Umno Negeri Kedah dan Terengganu menghargai usaha Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menandatangani afidavit tambahan yang menyokong petisyen Datuk Seri Najib Razak berhubung kewujudan Titah Adendum tahanan rumah.

Pengerusi Umno Kedah, Datuk Seri Mahadzir Khalid berkata, bagi Umno Kedah tindakan Zahid membuat afidavit tambahan itu atas nama Timbalan Perdana Menteri membuktikan dua perkara penting.

“Pertama, ia menjadi manifestasi usaha pembelaan terhadap Najib oleh Zahid yang melaksanakan amanah parti Umno yang mahukan usaha pembelaan diteruskan buat bekas Presiden parti berkenaan.

“Keduanya, ia adalah pembuktiaan Timbalan Perdana Menteri sebenarnya memuliakan Titah Adendum Yang di-Pertuan Agong Ke-16 yang menyebut mengenai ‘tahanan rumah’ kepada Najib.

“Dalam konteks ini, Umno Kedah menjunjung kasih atas Titah Adendum Agong ke-16 yang menurut afidavit tambahan itu sebagai Titah Prerogatif Diraja sama seperti Titah Utama dalam proses pengampunan yang dipohon oleh Najib.

“Sehubungan itu, Umno Kedah berharap, proses perundangan terbaharu yang diambil oleh Najib dengan disokong oleh afidavit Zahid Hamidi akan dapat berjalan sesuai dengan lunas-lunas perundangan negara,” ujar Mahdzir dalam kenyataan.

Sementara itu, Pengerusi Umno Terengganu, Datuk Rozi Mamat juga senada dengan Mahdzir.

“Umno Terengganu memohon supaya pihak berkuasa melaksanakan Titah Adendum berhubung dengan pengampunan Najib sesuai dengan proses perundangan negara agar perkara ini tidak menjadi polemik berpanjangan.

“Umno Terengganu menggesa semua pihak bertenang dan menerima proses yang dibenarkan di bawah kuasa Perlembagaan Yang di-Pertuan Agong seperti mana pengampunan yang pernah diberikan kepada individu-individu lain sebelum ini,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat