Utamakan Sikap Toleransi, Saling Memahami Sesama Keluarga Malaysia – PM

- Advertisement -

CYBERJAYA – Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata sudah menjadi satu amalan bagi Keluarga Malaysia meraikan sambutan perayaan kaum lain secara bersama dalam suasana harmoni sejak sekian lama.

Menurutnya, keharmonian masyarakat Keluarga Malaysia inilah yang menjadi kunci kepada kesejahteraan dan kemakmuran negara.

“Nilai kebersamaan dan permuafakatan sedia ada pula, menyemarakkan lagi keunikan masyarakat majmuk kita di persada antarabangsa yang sekali gus menyerlahkan imej Malaysia sebagai sebuah negara kaya dengan warisan seni dan budaya.

“Justeru, intipati Dasar Kebudayaan Negara (DAKEN) 20202030 yang telah saya lancarkan pada Oktober tahun lalu, memberi penekanan kepada perspektif mengangkat kebudayaan yang seringkali dilihat dalam konteks pencapaian peradaban dan tamadun.

“Inilah yang menjadi kebanggaan sebuah negara maju, yang telah berjaya menzahirkan khazanah tinggalan tamadun sebagai aset warisan negara, yang memberi pulangan kepada pendapatan negara sebagai produk-produk tarikan pelancong,” katanya, ketika berucap di Majlis Resepsi Tahun Baru Cina 2022 anjuran Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) dan Kerajaan Negeri Johor malam ini.

Mengulas lebih lanjut, Perdana Menteri berkata rakyat Malaysia seharusnya menjadikan perbezaan antara satu sama lain sebagai satu kelebihan dan keistimewaan untuk merapatkan dan bukan untuk memisahkan.

“Di sebalik perbezaan ini, kita harus mengutamakan sikap toleransi dan saling memahami tentang agama, adat dan budaya yang sudah terjalin sekian lamanya di negara tercinta kita ini.

“Kita dapat melakukan ini dan kita mampu untuk hidup aman dan harmoni, sekali gus dapat menterjemahkan nilai keterangkuman, kebersamaan dan kesyukuran hidup sebagai keluarga besar, Keluarga Malaysia.

“Kita telah menyaksikan seluruh Keluarga Malaysia, ketika berdepan saat sukar seperti pandemik Covid-19, berganding bahu menyumbang untuk memulihkan semula negara.

“Tidak kira apa jua bangsa dan agama, kita saling menyokong dan membantu antara satu sama lain.

“Saya yakin tahun 2022 akan membawa sinar baharu kepada kita semua sebagai negara yang berbilang bangsa dalam menghadapi cabaran dan dugaan mendatang demi melakar Malaysia yang lebih dinamik dan berdaya saing,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat