ASEAN menikus dengan China, kritik Jakarta Post

- Advertisement -

Media terkemuka Indonesia, Jakarta Post mengkritik sikap berdiam diri ASEAN dalam menangani sikap aggresif China di Laut China Selatan.

Dalam rencana editorialnya, Jakarta Post menyindir slogan Solidariti ASEAN namun membiarkan Filipina bersendirian berhadapan pencerobohan kuasa besar itu.

“Even as member state the Philippines locks horns with global giant China in a territorial dispute in the Scarborough Shoal, the bloc and other ASEAN states have largely kept their silence. So much for ASEAN solidarity.”

Menurut Jakarta Post lagi, sikap berdiam diri dalam hal keselamatan ASEAN ini telah menimbulkan persoalan mengenai keberkesanan Wawasan Komuniti ASEAN 2025.

Keselamatan adalah salah satu tonggak ASEAN 2025, di mana ahli berikrar untuk bekerjasama untuk menegakkan keamanan dan keselamatan di rantau ini. Namun ketika Manila dan Beijing meningkatkan pertikaian sempadan maritim, ASEAN membungkam sefribu bahasa.

Ini bukan sekadar masalah Filipina, peta haram Garisan Sembilan Sengkang (Nine Dash Line) China turut melibatkan sempadan negara ASEAN lain. Sempadan maritim negara ASEAN lain turut dicerobohi kapal Pengawal Pantai China.

Kini Manila semakin beralih kepada Amerika Syarikat, yang dengannya ia mempunyai perjanjian perikatan, bersama dengan Jepun dan Australia.

Minggu lalu, empat negara mengadakan latihan bersama tentera laut dan udara di laut yang dipertikaikan.

China, bagi pihaknya, menjalankan rondaan tempur di kawasan itu pada minggu yang sama.

Mengikut kenyataan dan tindakan retorik dari Beijing dan Washington, kedua-dua pihak sedang memukul gendang perang dan telah memilih Filipina sebagai teater untuk mengadakan persaingan kuasa besar mereka.

ASEAN pula mengekalkan kesunyian dan sikap acuh tak acuhnya.

Presiden AS, Joe Biden menjadi tuan rumah sidang kemuncak di Washington minggu lalu dengan pemimpin Jepun dan Filipina dalam paparan jelas kepada Beijing bahawa AS akan menyokong sekutunya di Indo-Pasifik.

“Sebarang serangan ke atas pesawat, kapal atau angkatan tentera Filipina di Laut China Selatan akan menggunakan perjanjian pertahanan bersama kami,” kata Biden, selepas menegaskan bahawa sokongan Washington untuk Jepun dan Filipina adalah “kuku besi”.

Sikap bungkam ASEAN dalam semua ini memekakkan telinga, dan menjejaskan visi komunitinya, kritik Jakarta Post lagi.

Difahamkan, ASEAN tidak boleh dijangka mencapai kata sepakat pendirian dalam hal ini, kerana setiap ahli mempunyai kepentingan negara sendiri untuk meneruskan landskap geopolitik yang semakin berkembang yang semakin dididik oleh China dan AS.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat