Anwar tetap calon PM, pembangkang harus sepakat – Hassan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Mendekati Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dan dirasakan inilah masa yang tepat untuk pemimpin pembangkang mencari kesepakatan menamakan calon Perdana Menteri untuk ditawarkan kepada rakyat.

Memetik laporan Malaysiakini, Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim berkata, pemimpin pembangkang perlu mengadakan perincangan untuk menentukan siapa yang wajar dipilih.

Kenyataan Hassan Abdul Karim itu dibuat selepas pembangkang sekali lagi gagal menyekat Perikatan Nasional daripada terus menjadi kerajaan dengan lulusnya – walaupun sangat tipis – Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat semalam.

“Tidak boleh tunggu lama-lama… kena selesaikan segera,” katanya memetik laporan Malaysiakini.

Pun begitu bagi Hassan calon yang terbaik untuk ditawarkan sebagai calon perdana menteri dari blok pembangkang ialah Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Anwar selaku ketua pembangkang wajar diangkat sebagai calon perdana menteri gabungan besar Pakatan Harapan (PH) Plus dan parti-parti pembangkang lain,” katanya.

Menurut Hassan pemilihan pemimpin pembangkang itu adalah proses demokrasi dan dia sekadar mengangkat pandangan dan pendiriannya sendiri apabila menamakan Anwar.

“Pemimpin-pemimpin utama parti politik dalam PH dan blok pembangkang perlu menyelesaikan hal calon ketua gabungan besar pembangkang serta bakal calon perdana menteri segera,” katanya.

Hassan menambah kerjasama PH dengan parti pembangkang lain juga perlu dimantapkan serta wadah bersama perlu dirangka.

“Bina naratif yang jelas mengapa dalam PRU ke-15 nanti rakyat Malaysia patut sokong PH dan gabungan baru yang berteraskan PH dengan Anwar sebagai calon PM,” katanya.

Semalam belanjawan yang dibaca untuk kali ketiga cuba digagalkan melalui undian belah bahagi diminta pembangkang.

Selepas undian dikira sebanyak 111 ahli parlimen menyokong manakala 108 menolak. Kelmarin bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bersama Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah memberi bayangan Perikatan Nasional (PN) akan tumbang melalui undian tersebut.

Bagaimanapun, Tengku Razaleigh sendiri tidak hadir di Dewan Rakyat semasa undian dilangsungkan.

Untuk membolehkan Belanjawan 2021 ditolak melalui undian semalam, pembangkang yang bersatu sepenuhnya masih perlu mengharapkan sokongan segelintir Ahli Parlimen kerajaan.

Ketika ada beberapa ahli Parlimen UMNO sebelum ini membayangkan rasa kurang senang mereka kepada belanjawan dibentangkan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada 6 November lalu itu, keputusan semalam menunjukkan semua ahli Parlimen kerajaan yang ada sepakat untuk menerimanya.

Minggu lalu Presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal secara terbuka menyarankan pembangkang memilih kepemimpinan baru menghadapi PN pada PRU ke-15.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat