DAP uji batas toleransi orang Melayu, Umno dakwa A.Kadir

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Cadangan Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan, Nga Kor Ming, agar sebuah Kampung Baru Cina diisytiharkan sebagai tapak UNESCO adalah satu lagi taktik parti itu menguji sempadan toleransi.

Wartawan veteran, Datuk A.Kadir Jasin mendakwa tindakan DAP itu bertujuan menguji
toleransi orang Melayu dan kedua toleransi parti-parti gabungan Kerajaan Perpaduan, khususnya Umno.

Menurut beliau, asas kekuatan DAP adalah orang Cina dan boleh dikatakan semua pemilih Cina mengundinya justeru, undi Melayu tidak begitu penting.

“Jadi DAP wajib menjaga hati dan kepentingan kaum Cina.

“Hati dan kepentingan orang Melayu adalah sekunder. Sampingan saja,” dakwa beliau.

Ujar A.Kadir lagi, walaupun DAP bermula sebagai parti berbilang kaum, dengan penyertaan Melayu yang agak besar, tetapi tidak pernah lebih daripada penghias jendela.

“Pada tahun-tahun kebelakangan ini, ia mula bereksperimen semula dengan penyertaan orang Melayu dengan meletakkan beberapa orang calon Melayu.

“Kalau kampung baru Cina layak dicadangkan sebagai tapak UNESCO, tentu ada warisan Melayu dan kaum-kaum lain yang juga layak dicadangkan.

“Hari ini, banyak warisan orang Cina telah diwartakan sebagai “heritage”. Bagi orang India pula, Brickfields telah diisytiharkan sebagai “Little India”, jelas beliau.

Berbalik kepada tindakan DAP menguji batas toleransi orang Melayu dan parti-parti politik yang mewakili orang Melayu, ia sudah menjadi modus operandi parti itu.

A.Kadir berkata, boleh kata tidak ada lagi parti berasaskan Melayu yang tidak disekongkoli dan diuji oleh DAP.

“Ia sudah bersekedudukan dengan Parti Melayu Semangat 46, PAS dan Bersatu. Semangat 46 dibubarkan dan majoriti ahlinya balik semula kepada Umno.

“PAS dan Bersatu mendapati perkongsian dengan DAP tidak disukai oleh kebanyakan orang Melayu. Sekarang giliran Umno pula bersekedudukan dengan DAP dan melalui ujiannya.

“Setiausaha Agung Umno, Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, Umno menolak sekeras-kerasnya cadangan Kor Ming itu.

“Kita tengoklah apa kesudahan ujian DAP terhadap Umno dan Kerajaan Perpaduan ini. Kalau dalam bahasa Inggeris, kita kata “let’s see who blinks first”, bidas beliau.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat