MEDAC bantu 25,000 perniagaan kecil beralih kepada digital dalam tempoh dua tahun

- Advertisement -

PUTRAJAYA: Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) optimis untuk membantu kira-kira 25,000 perniagaan kecil di seluruh negara beralih kepada digital dalam tempoh satu hingga dua tahun sebagai langkah penting untuk memastikan kelangsungan hidup mereka dalam era pasca COVID-19.

Menterinya, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata ini berikutan kesan berganda yang dijangka dapat dilihat oleh kementerian daripada pelbagai program yang dijalankan oleh agensinya, dengan yang terkini ialah kerjasama antara SMECorp dan perkhidmatan penghantaran Warong Riders melalui Program Micro Connector SME Corp.

Di bawah program ini, katanya MEDAC menyasarkan untuk mempunyai kira-kira 5,000 penunggang perkhidmatan penghantaran menyertai program Warong Riders, yang akan diwujudkan di semua kawasan Parlimen di seluruh negara.

“Program ini bukan sahaja untuk memberi peluang pekerjaan tetapi juga membolehkan penunggang ini menjadi pembimbing rakan sebaya yang akan membantu mewujudkan kesedaran dan membantu dalam proses migrasi perniagaan Mak Cik Kiah daripada tradisional kepada digital.

“Saya berpendapat ia dapat dicapai untuk seorang penunggang yang berpotensi terlibat dengan lima perniagaan kecil, dan membantu menjelaskan dan membantu mereka dalam proses pendigitalan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Wan Junaidi berkata dari sana, agensi lain seperti Institut Keusahawanan Negara (INSKEN) dapat membantu dengan program kesedaran dan peningkatan kemahiran yang diperlukan melalui latihan dan bimbingan.

Beliau berkata setakat ini, INSKEN telah membantu melatih kira-kira 5,000 usahawan untuk beralih daripada operasi perniagaan tradisional mereka kepada digital melalui program bimbingan khas, iaitu Online Onboarding Coaching (E-Board), menyasarkan untuk membantu 5,900 usahawan melalui beberapa program bimbingan, termasuk Eboard, Penjaja Onboarding Programme (POP) dan program IBT pada tahun depan.

Wan Junaidi berkata kos keseluruhan yang terlibat untuk membantu perniagaan kecil beralih kepada dalam talian adalah besar dan berdasarkan peruntukan yang diberikan kepada MEDAC dan agensinya, ia tidak akan mempunyai dana yang mencukupi untuk melaksanakan tugas mencabar ini sendiri.

Sehubungan itu, katanya MEDAC berminat untuk bekerjasama dengan kementerian lain dalam pelbagai program untuk membantu perniagaan kecil mendigitalkan operasi mereka.

– BERNAMA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat