Rancangan Thailand guna bantuan peronda polis China mencetuskan bantahan rakyat

- Advertisement -

BANGKOK – Thailand sedang menyusun rencana untuk menempatkan anggota polis China di beberapa destinasi pelancongan popularnya bagi menaikkan keyakinan pengembara dari negara jiran Asia itu.

Bagaimanapun, langkah itu mencetuskan kontroversi, dengan beberapa pengkritik menimbulkan kebimbangan terhadap kedaulatan.

Kerjasama dengan polis China telah dibincangkan oleh Perdana Menteri Srettha Thavisin, pegawai tertinggi polis dan pegawai pelancongan pada Ahad sebagai cara untuk menarik lebih ramai pelancong China, yang pernah mencipta jumlah pelancong asing terbesar ke Thailand sebelum wabak Covid-19.

“Kami sedang berbincang dengan kedutaan China mengenai program rondaan untuk membawa polis China ke Thailand,” kata gabenor Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand, Thapanee Kiatphaibool kepada pemberita pada Ahad.

“Ini akan menunjukkan bagaimana Thailand telah meningkatkan langkah keselamatan, yang akan menjadi rangsangan besar kepada keyakinan pelancong China,” katanya lapor The Straits Times.

Thapanee berkata bahawa program serupa telah “berjaya” dilaksanakan di Itali sebelum ini.

Itali telah menjadi rumah kepada bilangan terbesar yang dipanggil balai polis rahsia China, menurut laporan oleh Safeguard Defenders, kumpulan hak asasi manusia yang berpangkalan di Sepanyol, yang telah menemui sekurang-kurangnya 102 pusat polis sedemikian di 53 negara asing.

Netizen Thai menyelar tindakan itu, dengan kebanyakannya berkata mereka bimbang Thailand akan menjadi satu lagi lokasi untuk operasi rahsia yang menyasarkan penentang China di luar negara.

Menjawab kontroversi itu, jurucakap kerajaan Thailand Chai Wacharonke berkata rancangan itu bertujuan menumpaskan kumpulan mafia China yang beroperasi di Thailand, dan tidak ada kaitan dengan kemerdekaan atau kedaulatan Thailand.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat