‘Tangan Ghaib’ Dalam Pemilihan Umno?

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Senarai pemenang bagi pemilihan tiga sayap Umno sudah berlegar hujung minggu lalu meskipun keputusan rasmi masih lagi belum diumumkan sehingga mencetuskan dakwaan wujudnya ‘tangan ghaib’ yang mencatur keputusan.

Analisis akhbar The Star melaporkan, pemenang terbesar dalam pemilihan parti itu adalah Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Dakwaan ini muncul selepas calon pilihan utama Zahid iaitu Ketua Pemuda Umno, Dr Muhammad Akmal Saleh dan Datuk Seri Noraini Ahmad sebagai Ketua Wanita Umno menang besar.

Pemimpin kedua-dua sayap ini perlu bersama Zahid jika beliau ingin mengekalkan cengkaman teguh terhadap parti.

Bagaimanapun, sayap Puteri Umno nampaknya tidak mengendahkan ‘cai’ Presiden dan pergi atas pilihan mereka sendiri dengan mengangkat Datuk Nurul Amal Mohd Fauzi, yang lebih dikenali sebagai Along.

Tetapi nampaknya Zahid bukan satu-satunya yang membuat percaturan di belakang tabir. Politik Umno penuh tipu muslihat.

Seminggu yang lalu dihujani dengan khabar angin adanya sepasang lagi tangan ghaib memegang kuasa dalam pemilihan sesi ini.

Satu catatan media sosial yang dilaporkan milik Datuk Seri Najib Razak telah menamakan tiga calon tertentu, termasuk Noraini.

Hantaran media sosial itu menjadi menjadi tular beberapa hari sebelum pengundian, ia seruan jelas kepada parti itu untuk mengingati kesetiaan ketiga-tiga mereka kepada Umno.

Kempen dalam hantaran berkenaan memuji kesetiaan Noraini sekali gus mengaburkan sokongan terhadap Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil meskipun beliau rancak berkempen.

Ketika Datuk Seri Najib Razak di dalam penjara, Datin Seri Rosmah Mansor dianggap sebagai tangan ghaib di belakang Najib.

Analisis itu mendakwa, Rosmah adalah ‘political animal’ dan ada spekulasi mengatakan isteri bekas Perdana Menteri itu menggunakan rangkaian penyokong setia Bossku untuk merayu undi memenangkan Noraini.

Malah mereka yang berada di sekeliling Shahrizat nampaknya bersetuju dengan teori ini kerana mereka tahu Rosmah dan Shahrizat tidak pernah sehaluan.

Tetapi pengaruh Rosmah mungkin paling ketara dalam penyertaan besar anaknya Nooryana Najwa Najib ke dalam politik Puteri Umno.

Nooryana memenangi jawatan ketua Puteri Lembah Pantai tanpa bertanding. Beliau juga bertanding untuk Exco Puteri di mana beliau menduduki tempat ke-3 dan ini, kata seorang pegawai Umno, adalah di mana teori ini menjadi menarik.

Nooryana, yang merupakan anak kandung Rosmah, mengharungi pemilihan sulungnya manakala abang tirinya, Nazifuddin Najib daripada isteri pertama Najib, kalah teruk dalam usahanya merebut jawatan naib ketua Pemuda.

Nazifuddin, yang merupakan imej perpecahan bapanya, kelihatan agak terpencil tetapi video dia dan ibu kandungnya menunjukkan sisi spontannya yang memaparkan hubungan rapat dan ibu dan anak.

Bagaimanapun, sumber Umno itu berkata, nampaknya Nazifuddin tidak mendapat bantuan daripada mana-mana tangan tersembunyi.

Pun begitu, ada juga yang berkata mungkin ada sepasang lagi tangan ghaib, iaitu Ahli Parlimen Sembrong Datuk Hishammuddin Hussein yang masih mempunyai pengaruh di tanah dan khususnya di Johor.

Sayap Wanita di bahagian Sembrongnya memberikan hampir 100 peratus sokongan mereka kepada Shahrizat.

Walaupun sayap Pemuda dan Wanita akur dengan pilihan presiden untuk jawatan tertinggi, mereka pergi dengan cara sendiri dalam barisan exco masing-masing.

“Ada mood untuk berubah,” kata sumber Umno itu. Contohnya, walaupun Shahrizat tewas, geng beliau Datuk Norliza Abdul Rahim memenangi jawatan naib ketua Wanita manakala 16 daripada 20 exco Wanita dikatakan sehaluan dengannya.

“Terdapat juga beberapa jenis peralihan generasi kerana terdapat lebih 60 peratus muka baharu dalam exco Wanita baharu,” kata Ketua Wanita Batu Pahat yang baru dilantik Haliza Abdullah.

Walaupun ketua Pemuda baharu Akmal dan timbalannya Hairi Md Shah adalah sebahagian daripada cai presiden, ia agak bercampur aduk dalam barisan exco Pemuda dengan dua pegawai Hishammuddin mendahului senarai exco.

Akmal menjalankan kempen berterusan yang menunjukkan dia fokus, matang dan bijak. Dia mewakili harapan baru tetapi adakah suaranya mencerminkan isu yang penting kepada sayap Pemuda atau adakah dia akan menjadi jurucakap presiden?

Noraini yang merupakan ahli Parlimen Parit Sulong bertuah kerana mendapat peluang kedua. Dia agak biasa-biasa sahaja dalam penggal pertamanya dan tidak ramai yang menghargai alasannya bahawa dia telah mengambil alih ketika Umno menjadi pembangkang dan kekurangan dana.

Pengkritik beliau menyatakan selepas beliau mengambil alih tampuk pemerintahan Puteri Umno daripada Datuk Seri Azalina Othman Said pada 2004, dia telah membawanya menuruni bukit. Pemimpin sejati mesti boleh bersinar bukan sahaja pada masa senang tetapi juga dalam masa sukar.Ini adalah peluang untuk Noraini membuktikan dia mempunyai apa yang diperlukan untuk menghidupkan semula sayap Wanita.

Walaupun tiga sayap itu masih tidak dipertikai, perhatian telah beralih kepada pertandingan untuk tiga jawatan Naib Presiden dan ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT).

Adakah tangan ghaib akan terus menegaskan pengaruh mereka terutamanya ke atas jawatan Naib Presiden? Senarai nama, yang kononnya cai presiden, telah berlegar-legar.

Dikatakan tiga cai Presiden itu telah menamakan dua menteri Kabinet iaitu Datuk Seri Azalina Othman Said, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail.

Hampir tidak ada wajah segar di antara nama-nama untuk 25 kerusi MKT. Walau bagaimanapun, ia adalah cai senarai seimbang serantau yang, bagaimanapun, termasuk beberapa watak yang menyusahkan.

Jika senarai itu memang cai presiden, maka nampaknya presiden mahu pergi bersama mereka yang telah membuktikan kesetiaan mereka kepada beliau dan parti. Zahid tidak meninggalkan apa-apa peluang kepada perwakilan mengundi pada hari Sabtu ini.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat