SPRM Tahan Suami Isteri Didakwa ‘Scam’ Anak Ahli Politik Elak Siasatan Kes Jana Wibawa – Laporan

- Advertisement -

CYBERJAYA – Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas program Jana Wibawa membongkar kemelut membabitkan saudara mara seorang ahli politik terkenal, lapor Malaysiakini.

Menurut laporan itu, sepasang suami isteri dikatakan cuba memperdayakan anak ahli politik berkenaan, yang mempunyai kaitan dengan mereka melalui ikatan perkahwinan salah seorang ahli keluarga, supaya membayar sejumlah RM400,000 sebagai rasuah untuk mengelak daripada ditahan SPRM

“Bercakap dengan syarat enggan dinamakan, seorang pegawai tinggi SPRM mendakwa sepasang suami isteri didakwa menipu ahli keluarga mereka sendiri untuk memberikan sogokan bernilai RM400,000.

“Dakwaan penipuan itu terbongkar apabila SPRM melancarkan siasatan terhadap kontraktor Jana Wibawa yang disyaki mendapatkan projek melalui hubungan dikatakan dengan seorang ahli politik terkemuka.

“Pegawai itu memberitahu Malaysiakini bahawa SPRM dimaklumkan bahawa anak ahli politik itu juga didakwa terbabit,” kata laporan itu.

Tambah laporan tersebut, apabila mengetahui bahawa anak lelaki ahli politik itu berada dalam siasatan suruhanjaya itu, sumber mendakwa bahawa pasangan itu (Suspek 1 dan 2) merangka rancangan dengan tiga yang lain untuk meminta rasuah daripada lelaki itu, mendakwa bahawa mereka boleh menghalang penahanannya.

Salah seorang rakan sejenayah mereka ialah pegawai SPRM (Suspek 3), yang pernah menjadi sebahagian daripada operasi membanteras rasuah terhadap Jana Wibawa tetapi tidak dalam kedudukan untuk menentukan arah siasatan.

“Suspek 1 berjumpa dengan anak ahli politik itu dan mendakwa boleh mengatur supaya dia tidak ditahan.

“Anak lelaki ahli politik itu kemudian dilaporkan pergi kepada abang iparnya, seorang lagi ahli perniagaan yang juga abang kepada Suspek 2, untuk mendapatkan bantuan.

“Abang ipar (abang kepada Suspek 2) yang mengeluarkan RM400,000 untuk membantu membayar rasuah,” kata laporan itu yang memetik sumber tersebut.

Menurutnya, wang RM400,000 itu didakwa telah dibayar pada 6 Mac lalu.

Apabila SPRM mendapat maklumat itu, sumber berkata operasi untuk menahan suspek telah dilancarkan dan sebahagian daripada wang itu ditemui apabila pasukan pencegah rasuah itu menyerbu beberapa premis.

Pada 9 Mac lalu, SPRM menahan empat suspek termasuk pegawainya yang bersubahat dengan mereka.

Suspek kelima yang dipercayai oleh SPRM sebagai dalang telah berjaya mengelak daripada ditahan.

Laporan itu berkata, suspek berkenaan telah menghubungi SPRM melalui peguam, menyatakan hasratnya untuk menyerah diri.

Pegawai itu mendakwa suspek telah cuba memanfaatkan keadaan untuk memerah wang daripada anak ahli politik itu.

“Pegawai SPRM terbabit tidak bertanggungjawab dalam siasatan. Dia hanya terlibat dalam salah satu operasi,” katanya.

Terdahulu, semalam Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Azam Baki mengesahkan suruhanjaya itu menahan empat orang termasuk seorang pegawainya sendiri kerana didakwa meminta dan mengambil rasuah berkaitan siasatan terhadap Jana Wibawa.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat