#PRNSabah: Kunci & Pokok Antara Lambang Popular Di Kalangan Calon Bebas

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Sebanyak RM3.576 juta deposit telah dibayar oleh 447 calon yang bertanding di 73 kerusi pada Pilihan Raya Negeri Sabah kali ini.

Di bawah undang-undang pilihan raya, calon yang bertanding di kerusi DUN diminta meletakkan deposit sebanyak RM5,000 dan membayar RM3,000 lagi sebagai deposit untuk bahan kempen.

Deposit boleh diambil kembali setelah keputusan diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihanraya, tetapi hanya jika calon memperoleh 1/8 dari jumlah undi yang diperolehi.

Sementara itu, deposit untuk bahan kempen hanya dapat diambil setelah pihak berkuasa tempatan yang bersangkutan, mengesahkan bahawa semua bahan telah dialihkan.

Selain daripada wakil parti politik, pilihan raya negeri kali ini juga akan menyaksikan penyertaan 56 calon bebas dengan 14 daripadanya memilih ‘kunci’ dan ‘pokok’ sebagai logo pilihan mereka.

Antara calon bebas yang akan menggunakan simbol pokok ialah Jimmy Palikat, komposer dan penyanyi popular dengan lagu ‘Anak Kampung’, yang akan bertanding di Tambunan, Datuk Saddi Abdul Rahman (Sukau) dan Juhuran Kalmin (Sebatik).

Bagi simbol kunci, mereka yang memilihnya termasuk Kenny Chua yang bertanding di Inanam; Rasidan Abd Latiff (Bugaya) dan Masiung Banah (Kuamut).

Pilihan lain termasuk simbol kerusi, buku, jam, ikan, traktor, gajah, manggis, perahu, kuda, telefon dan pen.

Menurut laman web rasmi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), terdapat pilihan hingga 30 logo yang boleh digunakan oleh calon bebas.

Kerusi Bengkoka mempunyai calon bebas paling ramai dengan empat diikuti masing-masing tiga di Inanam, Api-Api dan Matunggong.

Sebanyak 447 calon layak bertanding untuk 73 kerusi DUN setelah pusat penamaan calon ditutup pada jam 10 pagi semalam – Bernama

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat