PN Patutnya Jadi ‘Grand Coalition’ Kepada MN – PAS

- Advertisement -

CYBERJAYA: PAS berpendapat Perikatan Nasional (PN) sepatutnya menjadi ‘grand coalition’ atau gabungan besar kepada Muafakat Nasional (MN) dalam rangka menuju Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Justeru, kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, atas dasar perjuangan PAS akan bertoleransi namun sedia berkeras untuk menjayakan muafakat jujur tanpa sebarang muslihat.

Berucap di Muktamar PAS, beliau berkata, parti Islam itu akan terus cenderung dan terdorong kepada permuafakatan, kerjasama, tolak ansur, sikap harmoni dan saling menghormati.

Katanya, perkara itu terbukti apabila PAS berjaya mengubah landskap politik orang Melayu Islam di negara ini dengan wawasan penyatuan ummah sehingga termeterainya piagam Muafakat Nasional (MN) antara PAS dan UMNO.

“Atas dasar taawun, PAS juga bersetuju menganggotai PN yang diterajui oleh Bersatu dan beberapa parti lagi yang mana PN sepatutnya menjadi ‘grand coalition’ kepada MN mahupun gabungan politik lain, terutama dalam rangka kita menuju ke PRU15,” katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, PAS atas dasar perjuangan akan terus bertoleransi namun sedia berkeras demi untuk memastikan berjayanya sesuatu muafakat yang jujur tidak bermuslihat.

“Kerjasama yang mementingkan ummah bukannya habuan peribadi dan berteraskan telunjuk yang lurus bukannya kelingking yang berkait,” katannya.

Beliau menghabiskan ucapannya dengan serangkap pantun.

Biar org bertanam buluh, mari kita bertanam padi,
biar org bertanam musuh , mari kita bertanam budi,
jikalau kita bertanam padi senanglah makan adik beradik,
jikalau kita bertanam budi org yg jahat menjadi baik.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat