Liberia Isytihar Rogol Sebagai Darurat Negara

- Advertisement -

LIBERIA: Presiden George Weah mengisytiharkan rogol sebagai keadaan darurat nasional dan memerintahkan langkah-langkah baru untuk mengatasi masalah tersebut setelah berlaku peningkatan kes di negara Afrika Barat baru-baru ini.

Langkah itu dilakukan setelah ribuan rakyat Libya melakukan protes terhadap meningkatnya kejadian rogol di ibu negara Monrovia bulan lalu, dalam usaha untuk menarik perhatian kerajaan terhadap kadar serangan seksual yang membimbangkan di negara itu.

Lewat pada hari Jumaat, Weah berkata beliau akan menyediakan pendakwa khas untuk kes rogol di Liberia, dan juga menubuhkan daftar pesalah seks nasional, kata kenyataan dari pejabatnya.

Kerajaan juga akan menubuhkan apa yang disebut sebagai “pasukan keselamatan nasional” mengenai kekerasan berdasarkan seksual dan gender.

Kadar kes rogol yang tinggi di Liberia telah lama menjadi perhatian.

Laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 2016 mencatatkan 803 kes rogol pada tahun sebelumnya di negara ini dengan penduduk seramai 4.5 juta orang itu, dan mendapati hanya 2 peratus kes keganasan seksual yang berjaya disabitkan dengan kesalahan di mahkamah – AL Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat