Opera Marco Polo gambaran diplomatik China – Itali

- Advertisement -

Guangzhou, China, — Pada tarikh 3 dan 4 Mei, Opera House Guangzhou menyambut hampir 200 tetamu antarabangsa untuk revitalisasi opera “Marco Polo”. Opera tiga lakon ini dalam bahasa Cina menggabungkan narasi sejarah yang kaya dengan persahabatan antara China dan Itali, memberikan pengalaman budaya yang unik bagi penonton Cina dan antarabangsa.

Marco Polo, penjelajah Itali terkenal abad ke-13, mendokumentasikan perjalanannya di China dalam buku “The Travels of Marco Polo”, yang memicu “China Fever” pertama di Barat.

Opera ini merupakan contoh kerjasama Timur-Barat yang mengintegrasikan unsur budaya Cina dan Barat secara lancar yang ditayangkan secara perdana pada tahun 2018 di tempat yang sama, produksi ini melibatkan pasukan yang pelbagai secara global, dengan penyair China, Wei Jin, sebagai penulis naskah dan Enjott Schneider, Presiden Persatuan Komposer Jerman DKV, sebagai komposer.

Disutradarai oleh Kasper Holten, bekas Pengarah Opera di Royal Opera House London, opera ini telah melakukan lawatan dari Quanzhou ke Itali, mendapat pujian dari antarabangsa. Revitalisasi ini menandai ulang tahun ke-20 dari Perkongsian Strategik Komprehensif China-Itali dan ulang tahun ke-700 kematian beliau Marco Polo.

Opera ini dihidupkan kembali oleh Shi Jingfu dari China National Opera House yang sangat menggugah perasaan penonton. Gianluca Zoppa, seorang kreatif Itali yang berpangkalan di Guangdong, juga memuji opera ini untuk menghubungkan pemisahan estetika dan budaya.

Khalayak, termasuk penonton, Tracy dan teman lelakinya dari Venezuela, Rei, mendapati resonansi peribadi dan budaya dalam naratifnya itu, yang menggambarkan perubahan dinasti melalui kisah romantik Marco Polo dan Chuan Yun yang juga menyoroti tema-tema integrasi budaya yang lebih luas.

Acara pendahuluan yang bertajuk pada “Sharing Salon to an Encounter with Marco Polo”, yang diadakan pada tarikh 4 Mei di Opera House Guangzhou, menarik hampir 200 delegasi dari 29 negara, termasuk perwakilan dari konsulat dan dewan perdagangan, untuk terlibat dalam perbincangan mengenai pertukaran budaya China-Luar Negeri.

Salon tersebut menampilkan “Reverie Marco Polo” oleh pelukis Itali, Sandro Trotti dan karya-karya artis Guangdong, Wang Shaoqiang, yang turut serta dalam La Biennale di Venezia. Perbincangan juga menyoroti kesan Marco Polo dan skop kerjasama China-Itali yang lebih luas.

“Sejarah panjang dan warisan budaya China dan Itali memperkaya kerjasama kami dan memperkuat ikatan antara rakyat kami,” kata Mr. Valerio De Parolis, Konsul Jeneral Itali di Guangzhou.

Guangdong dikekalkan menjadi pusat kunci perdagangan Timur-Barat dan pertukaran budaya yang juga berlokasi strategik di jalan sutera yang bersejarah.-BERNAMA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat