Hayati & Ambil Iktibar Dari Peristiwa Nuzul Quran – Zahid

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Sempena dengan sambutan Nuzul Quran hari ini, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyeru umat Islam untuk sama-sama menghayati dan mengambil iktibar dari peristiwa tersebut.

Kata Presiden UMNO itu, “Salam Nuzul Al-Quran buat semua umat islam di Malaysia. Marilah kita sama-sama menghayati dan mengambil iktibar dari peristiwa Nuzul Al-Quran ini”.

Zahid turut memuatnaik Firman Allah SWT yang berbunyi, ” ‏وَجِئۡنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَىٰ هَٰٓؤُلَآءِۚ وَنَزَّلۡنَا عَلَيۡكَ ٱلۡكِتَٰبَ تِبۡيَٰنٗا لِّكُلِّ شَيۡءٖ وَهُدٗى وَرَحۡمَةٗ وَبُشۡرَىٰ لِلۡمُسۡلِمِينَ.

“”dan Kami datangkanmu (wahai Muhammad) utk menjadi saksi terhadap mereka ini (umatmu);dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan,bg org-org yang tunduk kepada Allah (Islam)”.

Peristiwa Nuzul Al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Qur’an yang pertama kepada Nabi Muhammad saw hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat