Tiada keperluan calonkan Kampung Baru Cina sebagai tapak warisan UNESCO – Mohamad Hasan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan menegaskan UMNO berpendirian tidak ada keperluan untuk mencalonkan Kampung Baru Cina di Selangor sebagai Tapak Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

Tegasnya lagi, untuk mengiktiraf sesuatu kawasan sebagai tapak warisan UNESCO bukanlah mudah.

“Ia (cadangan) itu perlu perundingan, perlu dibawa ke Kabinet dan jika perlu pindaan mesti dibawa ke Parlimen untuk dibahas dan diluluskan.

“Namun, UMNO merasakan tidak ada keperluan untuk menjadikan Kampung Baru Cina ini sebagai satu tapak warisan UNESCO,” katanya kepada pemberita pada Majlis Rumah Terbuka Tahun Baharu Cina MCA yang diadakan di Wisma MCA di sini pada Sabtu, memetik Sinar Harian.

Terdahulu, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Nga Kor Ming mencalonkan Kampung Baru Cina di Selangor sebagai Tapak Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) bagi mengiktiraf kepentingan budaya dan sejarah perkampungan itu yang diasaskan sejak 76 tahun lalu.

Pada Jun tahun lalu, Kor Ming juga dilaporkan mencalonkan tujuh kampung baru di Pulau Pinang, Selangor, Perak, Melaka dan Johor sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO.

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat