Penunjuk Perasaan Kembali Berkumpul Di Bangkok, Ulangi Tuntutan

- Advertisement -

BANGKOK: Ribuan penunjuk perasaan kembali ke jalan-jalan di Bangkok, mengulangi tuntutan perubahan politik.

Penunjuk perasaan antikerajaan berkumpul di Monumen Demokrasi di Ratchadamnoen Avenue di ibu negara Thailand, mengulangi desakan termasuk supaya perdana menteri meletak jawatan, pembubaran Parlimen, pindaan Perlembagaan serta reformasi institusi monarki.

Penunjuk perasaan cuba berarak ke Istana Besar untuk menyampaikan tuntutan berkenaan kepada Raja Maha Vajiralongkorn.

Bagaimanapun mereka dihalang oleh sekatan bas dan kawat berduri di Sanam Luang, Dataran Diraja, berhampiran Istana Besar.

Bagi menyuraikan kumpulan itu yang berusaha menghampiri Istana Besar, polis menembak meriam air, kali kedua selepas protes pada bulan lepas.

Terdahulu, polis memberi amaran kepada penunjuk perasaan itu agar berada sekurang-kurangnya 150 meter dari istana di bawah Akta Perhimpunan Awam.

Sementara itu, Pusat Perubatan Erawan Pentadbiran Metropolitan Bangkok melaporkan seorang pegawai polis dan dua penunjuk perasaan cedera ringan ketika meriam air ditembak.

Sejak pertengahan Julai, penunjuk perasaan antikerajaan berkumpul di Bangkok dan bandar-bandar lain mengulangi tuntutan mereka untuk perubahan politik, termasuk supaya perdana menteri berundur, pembubaran Parlimen, Perlembagaan dipinda dan reformasi kepada institusi monarki – Harian Metro

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat