Ranhill raih kontrak Loji Rawatan Efluen Perindustrian dari MSM Sugar bernilai RM6.10 juta

- Advertisement -

KUALA LUMPUR 8 Jun – Ranhill Utilities Berhad mengumumkan subsidiari milik penuhnya, Ranhill Water Technologies Sdn Bhd (RWT), telah menerima kontrak pemasangan serta ujian dan komisen menaik taraf Loji Rawatan Efluen Perindustrian (IETS) daripada MSM Sugar Refinery (Johor) Sdn Bhd yang terletak di Tanjung Langsat, Johor bernilai RM6.10 juta.

RWT menerima Surat Anugerah (LOA) daripada MSM pada 8 Jun 2022. Projek ini dijangka siap dalam tempoh 12 bulan bermula 1 Jun 2022, termasuk kebenaran merancang dan penyerahan dan kelulusan pelan bangunan daripada pihak berkuasa yang berkaitan.

Projek itu akan melibatkan RWT yang menyediakan kerja-kerja sivil dan struktur (C&S), mekanikal, elektrikal dan instrumentasi (E&I), serta ujian dan komisen, yang termasuk jaminan 18 bulan dari tarikh pengambilalihan kilang itu.

Kerja-kerja menaik taraf utama loji itu akan melibatkan tangki penampan, sistem peresap cakera membran, sistem penyahairan, sistem cuci belakang untuk penapis dan sistem saliran.

Presiden & Ketua Eksekutif Ranhill, Tan Sri Hamdan Mohamad berkata, pihaknya telah dianugerahkan kontrak ini melalui pelaksanaan tender kompetitif yang dijalankan oleh MSM.

Menurutnya, projek ini berfungsi sebagai bukti keupayaan dan rekod prestasi kami dalam industri air sisa industri.

“Kontrak ini adalah sebahagian daripada cara RWT bergerak secara progresif untuk menjadi peneraju serantau dalam rawatan air dan air sisa yang mengintegrasikan dan mengoptimumkan penyelesaian teknologi inovatif.

“Kami akan terus memanfaatkan kepakaran teras kami untuk mendapatkan projek baharu dan kami amat percaya bahawa projek ini meningkatkan lagi kehadiran RWT dan juga mengukuhkan kelayakan Ranhill sebagai pakar rawatan air dan air sisa industri holistik yang merangkumi rawatan efluen industri,” katanya.

Ranhill menyediakan bekalan air di Johor, dan mengendalikan air, air sisa, dan loji rawatan air tebus guna di dalam dan di luar negara.

Ranhill juga terlibat terutamanya dalam mengendalikan dan menyelenggara dua loji kuasa CCGT yang terletak di Taman Perindustrian Kota Kinabalu, membekalkan tenaga yang bersamaan dengan kira-kira 40% daripada jumlah kapasiti terpasang Penjana Tenaga Bebas (IPP) di Sabah.

Artikel Asal – DagangNews.com

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat