Parti Komunis China pertingkat tindakan agresif di ZEE Filipina

- Advertisement -

KUALA LUMPUR -Parti Komunis China (PKC) meningkatkan tindakan agresifnya berhampiran beting yang dipertikaikan di Laut China Selatan pada awal Disember 2023.

walaupun perbincangan peringkat tinggi baru-baru ini dan keputusan tribunal antarabangsa 2016 bahawa kawasan itu berada dalam zon ekonomi eksklusif (ZEE) Filipina. .

Pada 10 Disember, kapal pengawal pantai China dan militia maritim PKC merempuh dan melepaskan tembakan meriam air tekanan tinggi ke arah kapal kendalian Filipina yang cuba menghantar bekalan kepada Pelaut Filipina di atas BRP Sierra Madre, sebuah kapal yang sengaja didaratkan yang berfungsi sebagai pos tentera di Thomas Shoal Kedua. Serangan air merosakkan dua kapal Filipina.

Jeneral Romeo Brawner Jr., komander Angkatan Tentera Filipina, berada di atas salah satu kapal itu. “Ia adalah pencerobohan tulen,” kata Brawner kepada The Associated Press (AP).

“Saya menyaksikan berapa kali pengawal pantai besar China dan kapal tentera memotong laluan kami. Mereka meriam air, kemudian terlanggar kami.”

Brawner berkata dia tidak percaya pelayar China tahu dia berada di atas kapal, lapor Reuters. Manila memfailkan bantahan diplomatik dengan Republik Rakyat China selepas kejadian itu.

“Kami mengecam, sekali lagi, tindakan paksaan dan gerakan berbahaya terbaru China yang tidak diprovokasi terhadap misi penggiliran dan bekalan semula Filipina yang sah dan rutin … yang telah meletakkan nyawa rakyat kita dalam bahaya,” kata Pasukan Petugas Kebangsaan Filipina-Laut Filipina Barat dalam kenyataan.

Walaupun “gangguan melulu dan berbahaya,” kru Filipina berjaya membekalkan semula Sierra Madre, dan Manila terus bertindak “mengikut undang-undang antarabangsa,” terutamanya keputusan tribunal dan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-undang Laut, kata kenyataan itu. .

“Filipina tidak akan dihalang daripada melaksanakan hak undang-undang kami ke atas zon maritim kami,” tambah pasukan petugas itu.

Bot Filipina telah bertelagah dengan kapal China yang cuba menyekat Second Thomas Shoal dua kali sebulan sejak Ogos 2023, lapor Institut Tentera Laut Amerika Syarikat (USNI) News pada Disember. Konfrontasi telah semakin tegas.

Dalam kebuntuan 9 Disember berhampiran Scarborough Shoal yang dipertikaikan, pemotong pengawal pantai China dan bot militia maritim menggunakan meriam air dan alat akustik untuk mengganggu misi yang diatur oleh Biro Perikanan dan Sumber Akuatik Filipina untuk membekalkan semula nelayan Filipina, lapor AP.

Terdahulu pada 2023, kru pengawal pantai China membutakan sementara kakitangan Pengawal Pantai Filipina dengan laser gred tentera. Mereka juga mengganggu kapal Filipina, menyebabkan perlanggaran.

Beijing berkata beting dan sebahagian besar Laut China Selatan adalah wilayahnya, satu tuntutan yang didiskreditkan sebagai tidak sah di sisi undang-undang oleh tribunal antarabangsa.

PKC telah mengorek terumbu karang dan ciri maritim tiruan di Laut China Selatan, termasuk Mischief and Subi reef dan Fiery Cross, mempersenjatai beberapa dengan sistem peluru berpandu anti-kapal dan anti-pesawat, peralatan laser dan jamming serta jet pejuang. Itu telah meningkatkan kebimbangan mengenai konflik yang mengganggu lorong perkapalan di laluan air strategik, yang kaya dengan sumber semula jadi dan merupakan saluran untuk $3 trilion dalam perdagangan tahunan.

Brunei, Indonesia, Malaysia, Taiwan dan Vietnam juga berkata PKC terus menceroboh ZEE mereka di Laut China Selatan yang melanggar peraturan 2016.

Filipina menggelar tindakan terbaharu China sebagai “peningkatan yang serius” dan berkata insiden itu berkemungkinan akan menjejaskan lagi hubungan dengan Beijing.

“Pencerobohan dan provokasi yang dilakukan oleh pengawal pantai China dan tentera maritim China mereka terhadap kapal dan kakitangan kami … hanya mengukuhkan lagi tekad kami untuk mempertahankan dan melindungi kedaulatan negara, hak kedaulatan, dan bidang kuasa di Laut Filipina Barat [sebahagian daripada Laut China Selatan],” kata Presiden Filipina Ferdinand Marcos Jr. “Kami tetap tidak berputus asa”.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat