Sabah Energy meterai beberapa perjanjian penjualan gas asli dengan pelabur utama

- Advertisement -

KOTA KINABALU Sabah Energy Corporation Sdn Bhd (SEC) memeterai beberapa perjanjian penjualan gas asli (GSA) dan Perjanjian iNDUK (HOA) dengan pelabur utama di negeri itu.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor berkata dengan perkembangan ini, pembekal dan pengangkut gas asli domestik terbesar negeri itu kini memainkan peranan penting dalam menyokong pertumbuhan industri dan pembangunan ekonomi di Sabah.

“Ini petanda baik untuk pertumbuhan ekonomi negeri selaras dengan aspirasi kerajaan negeri di bawah inisiatif Sabah Maju Jaya,” katanya selepas menyaksikan majlis menandatangani GSA dan HOA, di sini pada Isnin.

GSA pertama ditandatangani antara SEC dan SBH-Kibing Solar New Materials (M) Sdn Bhd untuk pemprosesan pasir silika dan projek pembuatan panel solarnya, menurut kerajaan negeri dalam satu kenyataan media.

SBH Kibing melabur RM2 bilion di Sabah, yang dijangka membawa manfaat besar kepada negeri dari segi pelaburan langsung asing, kira-kira 1,800 peluang pekerjaan untuk rakyat Sabah, dan limpahan ekonomi ketara yang lain.

SEC juga menandatangani GSA dengan SK Nexilis Malaysia Sdn Bhd untuk pelaburan RM4.2 bilion dalam membina kemudahan pembuatan kerajang tembaga luar negara pertamanya di Taman Perindustrian Kota Kinabalu, yang dijangka mewujudkan kira-kira 500 peluang pekerjaan.

Perjanjian ini adalah sebahagian daripada usaha Sabah untuk mempromosikan industri sektor bukan kuasa di negeri ini dan meletakkan negeri itu sebagai hab bagi komponen kenderaan elektrik.

SEC juga menandatangani HOA jualan gas dengan anak syarikat Petronas Gas Bhd, Regas Terminal (Lahad Datu) Sdn Bhd, untuk pembekalan gas asli.

“Melalui perjanjian bekalan gas jangka panjang ini, SEC akan menjalankan peranan sebagai pembekal gas kepada projek loji bernilai RM230 juta yang diumumkan baru-baru ini di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (Sogip),” kata kenyataan itu.

Ia juga berkata bahawa projek loji itu, yang disasarkan siap pada suku pertama 2026, akan memainkan peranan penting sebagai pembekal tenaga tunggal kepada kemudahan gas asli cecair terapung pertama di negeri ini, dua juta tan setahun, sebagai tambahan kepada berfungsi sebagai sumber tenaga yang berpotensi untuk pengguna masa depan di Sogip.

Kenyataan itu menambah bahawa pada 17 Januari 2023, SEC memuktamadkan perjanjian novasi penjualan gas asli dengan Petroliam Nasional Bhd (Petronas), Petronas Carigali Sdn Bhd dan pengeluar tenaga bebas (IPP) sedia ada, dengan jumlah kapasiti 880 megawatt.

“Perjanjian novasi menandakan kepentingan syarikat milik kerajaan itu sebagai pembekal gas asli utama untuk sektor tenaga,” katanya.

Wakil daripada IPP, iaitu Kimanis Power Plant Sdn Bhd, SPR Energy (M) Sdn Bhd, Ranhill Powertron Sdn Bhd, Ranhill Powertron II Sdn Bhd, dan Sepangar Bay Power Corp Sdn Bhd, hadir untuk menerima dokumen yang ditandatangani daripada SEC.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat