Nasib Rohingya: ASEAN Ada Pengaruh Besar Ubah Haluan Myanmar

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – ASEAN mempunyai pengaruh lebih besar bagi mengubah haluan Myanmar untuk kembali ke landasan demokrasi seperti dimandatkan rakyatnya menerusi pilihan raya.

Hal demikian, Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata, Malaysia sentiasa bekerjasama dengan negara ASEAN dan tidak bergerak sendiri dalam usaha menghentikan pengusiran etnik Rohingya dari Myanmar.

Selain itu, katanya, hasil pertemuan tergempar diadakan di peringkat pemimpin ASEAN bagi membincangkan isu berkenaan bersama wakil tentera Myanmar pada 24 April lalu.

Saifuddin memberitahu, ASEAN kini sedang melaksanakan Konsensus Lima Perkara seperti dipersetujui, bermula dengan bantuan kemanusiaan untuk Myanmar.

“Kita telah diberi taklimat oleh utusan khas bahawa Naypyidaw tidak memberikan kerjasama mengenai Konsensus Lima Perkara, pada mesyuarat Menteri Luar ASEAN, kelmarin.

“Justeru, Malaysia berpendapat, sukar untuk mengundang Ketua Tentera sedang berkuasa di Naypyidaw menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN pada 26 hingga 28 Oktober ini, jika tiada kemajuan dalam pelaksanaan Konsensus Lima Perkara.

“Namun, proses melaksanakan Konsensus Lima Perkara masih diusahakan dengan ‘whatever is humanly possible’ oleh utusan khas (Myanmar),” katanya di Dewan Rakyat, pada Rabu.

Beliau menjawab soalan tambahan Wong Chen (PH-Subang) mengenai kesediaan Malaysia secara unilateral memulakan rundingan dengan Kerajaan Perpaduan Nasional (NUG) Myanmar berhubung isu Rohingya, pada sesi jawab lisan.

Saifuddin berkata, Malaysia sentiasa menjadi negara pertama menjalankan libat urus konstruktif bagi menyelesaikan isu Rohingya, walaupun sebelum Myanmar menjadi anggota ASEAN.

Di peringkat ASEAN katanya, Malaysia adalah negara paling konsisten dan lantang mengutarakan isu pelarian Rohingya, selain menyokong kuat usaha ASEAN memudah cara repatriasi pelarian Rohingya kembali ke Myanmar.

Beliau memaklumkan, kira-kira 200,000 pelarian Rohingya berada di Malaysia ketika ini.

“Malaysia juga melihat kebertanggungjawaban atau akauntabiliti ke atas pengusiran etnik Rohingya ini dapat dicapai melalui Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) dan Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

“Etnik Rohingya mungkin akan mendapat pembelaan sewajarnya dan pengusiran serta pencabulan hak asasi etnik berkenaan boleh dihentikan,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat