Benarkah Zuraida Biadap Kepada YDPA?

- Advertisement -

Oleh  Lela Rentaka

[Beserta Transkrip Penuh Temubual]

Baru-baru ini kecoh diperkatakan bahawa Menteri Perumahan & Kerajaan Tempatan Malaysia, YB Datuk Hajah Zuraida Kamaruddin, di dalam satu rancangan temubual Bahasa Inggeris, yang kononnya telah bersikap biadap kepada Yang Di-Pertuan Agong.

Yang pasti, perkara ini telah menarik perhatian segelintir pihak yang telahpun mengeluarkan kenyataan mengecam Ahli Parlimen Ampang tersebut. Antaranya adalah bekas pelakon era 90an Hans Isaac, pertubuhan NGO pro Pakatan Harapan Patriot dan bekas menteri UMNO, Tan Sri Noh Omar.

Namun begitu, sebelum kita menerjah dan menyalahkan YB Datuk Hajah Zuraida, adalah penting untuk kita mendengar sendiri kata-kata beliau yang diutarakan di dalam rancangan temu bual yang berjudul Consider This: Parliament – Constitutional Crisis Resolve? yang dikendalikan oleh Melisa Idris & Sharaad Kuttan di saluran Astro Awani.

Di bawah adalah transkrip penuh perbualan YB Datuk Hajah Zuraida Kamaruddin (ZK), bersama dua orang pengacara rancangan tersebut iaitu Melissa Idris (MI) dan Sharaad Kuttan (SK). Transkrip ini turut diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu agar dapat difahami oleh kita semua.

MI: Let’s speak now to a member of the Perikatan Nasional cabinet, who is also a member of the PM’s party, Datuk Zuraida Kamaruddin, is the Minister of Housing & Local Government, Member Parliament of Ampang and Bersatu Supreme Council Member. YB Zuraida thank you for joining us today, there’s a rally of 107 MP’s at the Dataran Merdeka this morning, condemning the government decision to suspend today’s Dewan Rakyat sitting. Do you thing the government is justified in suspending the parliament indefinitely, given that there were only 11 positive Covid-19 cases, which is less than 1% of the 1,193 samples that was taken?

[Sekarang kita akan bercakap dengan ahli kabinet Perikatan Nasional, yang juga ahli parti yang sama dengan Perdana Menteri. Datuk Zuraida Kamaruddin, Menteri Perumahan & Kerajaan Tempatan Malaysia, Ahli Parlimen Ampang & Ahli Majlis Tertinggi Bersatu. YB Zuraida terima kasih kerana bersama kami pada hari ini. Terdapat 107 ahli parlimen yang telah berdemonstrasi di Dataran Merdeka pada pagi ini, menyelar keputusan kerajaan untuk menggantung siding Dewan Rakyat. Pada pendapat anda, adakah penggantungan parlimen ini adil, kerana hanya 11 kes positif Covid-19, yang mana kurang dari 1% daripada 1,193 sampel yang telah diambil?]

ZK: All right. Melissa I would like to correct you, because of the 11 reported cases was for Thursday findings, but all we know from the 26th as of Monday, we have collected accumulative of 70 cases of positive, some of it are from variant Delta, which is notorious. As of 26th of July, where there was briefing of with the opposition as well the government, the DG himself was present, he said that we should not conduct the sitting, because it was too dangerous. And because of the cases is about 53 cases then, but then the opposition keep pushing up for it, and so the speaker decided to carry on with the sitting and there was also discussion that time whether we should limit the number of MP to be there and the hours, simply because we know that in this point in time, coronavirus we don’t know where is it coming from, is it airborne, in door space it is even more dangerous.

[Baiklah. Melissa saya ingin membetulkan kenyataan anda, kerana 11 kes yang direkodkan itu hanya dari dapatan pada hari Khamis, tapi kita tahu dari 26hb pada hari Isnin, jumlah terkumpul kes adalah sebanyak 70 yang positif, ada diantaranya adalah dari varian Delta yang sememangnya agak agresif. Pada 26hb Julai, diadakan satu taklimat bersama pembangkang dan kerajaan, DG Kesihatan sendiri telah hadir yang mana dia berkata kita tidak patut menjalankan sidang kerana ia sangat merbahaya. Pada ketika itu sudah ada 53 kes, tetapi pihak pembangkang tetap terus menekan untuk diadakan sidang, akhirnya YDP Dewan Rakyat telah berpendapat untuk terus mengadakannya dan pada ketika itu ada juga perbincangan untuk menghadkan jumlah Ahli Parlimen dan juga jangka masa. Pada ketika ini kita tidak tahu dari manakah datangnya jangkitan ini, dan adakah jangkitan akan terus berlaku dari sebaran udara dan kita berada dalam ruang yang tertutup yang menjadikan ia lebih merbahaya.]

SK: Datuk Zuraida, you know many parliaments around the world even last year has factored a hybrid form in order to deal with this precisely these scenarios, but the Malaysian parliament being held in a ban for now 7 months have not even….

[Datuk Zuraida, anda tahu ada banyak parlimen di seluruh dunia pada tahun lepas pun telah mengadakan sesi parlimen hybrid untuk mengendalikan scenario ini, tetapi parlimen Malaysia telah ditangguh sekarang selama 7 bulan tidak pun…..]

ZK: We cannot compare to other countries; they have their own way of thinking and they have their own way of approaching Covid-19. Therefore, in Malaysian context we have done all the necessary, we have done to evaluate in the Malaysian context, this is the practice we have done through these pandemics, we assess the areas scientifically and we have the threshold where it is dangerous level, of course different country have different level of assessment so we cannot compare them. Of course, the opposition today when they have this perhimpunan to say kerajaan gagal because of Covid-19, are you telling is the world gagal, if they are so smart, they should correct the world then. Don’t talk about Malaysia.

[Kita tidak boleh membandingkan dengan negara lain. Mereka mempunyai cara lain untuk menyelesaikan masalah mereka dan kaedah lain untuk menangani Covid-10. Oleh itu, di Malaysia kita telah melaksanakan pelbagai kaedah dan cara untuk menilai situasi dari konteks kita. Ini adalah cara kita untuk mengendalikan pandemik di sini. Kita menilai secara saintifik dan meletakkan penanda aras tahap bahaya. Sudah tentu di negara lain cara menilainya berbeza, oleh yang demikian kita tak boleh untuk menyamakan atau membandingkan dengan negara kita. Pembangkang pula pada ketika ini mengadakan perhimpunan kononnya kerajaan gagal. Adakah ini bermaksud dunia sudah gagal disebabkan Covid-19, adakah ini bermaksud dunia gagal, jika mereka benar-benar bijak, selesaikanlah masalah dunia. Jangan cakap pasal Malaysia].

SK: Datuk Zuraida you know, on the Bloomberg covid resilient covid-19, Malaysia is 52 out of 53.

[Datuk Zuraida anda tahu, dalam senarai Bloomberg Covid Resilient Covid-19, Malaysia adalah pada tahap ke 52 dari 53.]

ZK: They should read the statement, and see what is the scientific expect of the decision to make, in order to make sure this coronavirus does not become another cluster from the parliament. So therefore with 70 cases, it justified the lockdown of the parliament. And I’m very upset with the way the opposition are behaving, the were once, I can understand I came from the opposition block at that time, and they have been in the government before this, and they know how it works. And you come back became the opposition and you behave this way, if you behave this way, you can’t even tell the truth, you can’t be professional about your job and you can’t even justify your case, and don’t even see what ever asked or called out to the people of Malaysia, come let’s come together, and overcome, gagalkan coronavirus, instead of gagalkan kerajaan. You should be doing all this, and we fight together. See the mentality of the opposition and you have been in the government before this. If they can’t behave in the dewan and trying to get in power, there no way they can get Malaysians in this country to progress….

[Mereka perlu membaca kenyataan, dan lihat apakah factor saintifik dalam membuat keputusan tersebut. Ini penting bagi memastikan Coronavirus tidak menjadi satu lagi kluster dari parlimen. Jadi dengan 70 kes tersebut, maka keputusan untuk menutup parlimen adalah keputusan yang betul. Saya amat sedih dengan cara yang ditunjukkan oleh pembangkang. Saya faham posisi mereka, saya pun dating dari blok pembangkang sebelum ini. Macam mana mereka yang pernah jadi kerajaan tidak faham akan prosedur. Mereka gagal untuk berkata benar, gagal untuk bekerja secara professional dan mereka tidak boleh pun menjelaskan kenapa mereka bertindak sedemikian. Sepatutnya mereka keluar dan bercakap dengan rakyat Malaysia untuk terus Bersatu padu dan bersama gagalkan coronavirus, bukannya dengan berkata gagalkan kerajaan. Mereka patut buat begini dan berjuang bersama. Lihatlah mentaliti pembangkang, sedangkan sebelum ini mereka telahpun berada dalam blok kerajaan. Jika mereka berperangai sebegini di dewan dan asyik kemaruk untuk mendapatkan kuasa, sudah tentu mereka tidak mampu untuk membawa negara ini ke arah yang lebih progresif]

MI: YB Zuraida, if I may, pivot the conversation to the special parliamentary sitting, what we seen in the past 4 days that we sat, that parliament Dewan Rakyat has been allowed to sit. Can I ask you, what your observation has been, whether you were present in the dewan rakyat for the four days sitting? And your observation…

[YB Zuraida, izinkan saya, untuk membawa perbualan ini tentang sidang parlimen khas, apa yang telah kita lihat dalam 4 hari ini, Dewan Rakyat telah dibenarkan untuk bersidang. Boleh saya tanya YB, apakah pandangan YB, adakah YB hadir dalam 4 hari persidangan tersebut? Dan pendapat YB]

ZK: I was quarantined for close contact, so I watched through the TV, but they don’t have the full, I was watching it online. So what I saw was shouting match, there is not one opposition there who stand up and say that we have reviewed the program (by the government), and come up with something that is more useful than saying …..

[Saya telah dikuarantin kerana kontak rapat, jadi saya melihatnya di kaca TV, tidak mempunyai siaran penuh kerana saya juga menonton secara online. Apa yang saya lihat adalah pertandingan menjerit sahaja, tidak ada satu pun pembangkang yang bangkit dan kata mereka telah menilai semua rancangan yang telah dibuat oleh kerajaan, ataupun mencadangkan sesuatu yang lebih bagus…..]

MI: What was your observation if you were watching, what is your stand on the implementation of the emergency ordinances? Do you stand behind the PMO statement and do you believe that the Agong was wrong on the proclamation?

[Apakah pendapat YB jika YB menonton sidang tersebut. Apakah pendapat YB berkenaan pelaksanaan ordinan darurat? Adakah anda bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh PMO dan percaya bahawa Agong telah silap dalam proklamasi tersebut?]

ZK: I have the privilege to be in the cabinet, I understand how the process as it goes, and it was done accordingly. And what ever it is it was a constitutional monarchy where you have to get the advice from the cabinet and the PM in anything that you want to do. But I was upset it should be if there is anything they are not clear, they should call the PM, and every once a week before the cabinet, to brief in what’s happening.

[Saya berada di dalam kabinet, saya faham bagaimana proses ini berjalan, dan ia dilaksanakan dengan teratur. Dalam konsep Raja Berperlembagaan, perlu mendapat nasihat daripada kabinet dan Perdana Menteri dalam semua hal. Perdana Menteri boleh dihubungi setiap masa, dan setiap minggu sebelum mesyuarat kabinet, Perdana Menteri juga akan hadir ke Istana untuk memaklumkan semua perkara yang berlaku.]

SK: YB Zuraida, are you saying the monarch was wrong? In his interpretation of the constitution, is that what you are saying?

[YB Zuraida, adakah anda berkata Istana salah? Dalam menterjemah perlembagaan. Adakah ini yang anda katakan]

ZK: I’m not saying that. They are not wrong.

[Saya tak berkata demikian, mereka tidak salah.]

SK: You can’t be both right the PM, YB Takiyuddin cannot be right and the monarch cannot be right at the same time.

[Anda tidak boleh berkata PM & YB Takiyuddin benar dan Istana juga benar pada masa yang sama].

ZK: The public will be misled if I don’t say it properly, so let me say it properly ok. The ordinance is carried out in order with the constitution. And the practice on how it is conducted is in accordance. Where the Prime Minister meet up with the King, and present to him, and the King supposedly to listen to what has been recommended by the cabinet, so then they have to a discussion and engagement, there should not be any kind of public statement, I think is not that proper, in this constitutional monarchy system.

[Masyarakat akan tersalah sangka jika saya tidak katakan secara teratur, beri saya peluang untuk cakap secara teratur. Ordinan tersebut telah dilaksanakan mengikut perlembagaan. Dan kaedahnya adalah bagaimana ia dilaksanakan. Perdana Menteri bertemu dengan YDPA, persembahkan kepadanya, dan YDPA akan mendengar nasihat yang telah dikemukakan oleh kabinet, mereka akan berjumpa dan berbincang. Tidak perlu kenyataan umum, saya rasa ia tidak perlu, di dalam sistem Raja Berperlembagaan.]

SK: Zuraida, you are saying that the monarch was not proper in expressing his feeling about what he felt was a misrepresentation made by the law minister in parliament suggesting that…. Are you saying that the monarch misrepresented the facts?

[Zuraida adakah kamu berkata, Istana tidak teratur dalam menyatakan perasaan mereka tentang perkara yang dirasakan tidak benar yang telah dikeluarkan oleh Menteri Undang-Undang di dalam parlimen, dengan mengandaikan…. Adakah kamu berkata, Istana telah tersilap menilai fakta?]

ZK: You are not listening to the exact word that was presented by the minister of law, if you have listened carefully of what is being said word by words, there is nothing wrong with regards to the ordinance. He said that the cabinet has revoked the ordinance on the 21st of July. That was the cabinet decision. So there is nothing wrong with that.

[Kamu tidak mendengar perkataan sebenar yang telah dibentangkan oleh Menteri Undang-Undang, jika kamu dengar dengan betul dari apa yang diperkatakan, tiada apa yang salah dengan pelaksanaan ordinan tersebut. Dia berkata, kabinet telah memutuskan untuk tidak lagi menggunapakai ordinan tersebut pada 21 Julai. Itu keputusan kabinet. Jadi tiada apa yang salah.]

SK: But the revocation does not go thru without the monarch’s agreement.
[Tetapi penarikan semula (ordinan tersebut) tidak melalui persetujuan Istana]

ZK: No, that ordinance you have to present to the monarch and the monarch….

[Tidak, ordinan tersebut perlu dipersembahkan kepada Istana dan Istana…..]

SK: The revocation is not revoked until the monarch agrees.

[Pembatalan tersebut tidak akan berlaku sehingga Istana setuju]

ZK: The legal advisor of the monarch is very much careful of the interpretation, he knows if the monarch doesn’t agree also, in 30days time the thing will be resolved. Or it will be taken 6 months down the road. So, this is a waste of time, to argue, when we know it is up to the government and for the monarch to listen (to the advice) and sort of need clarification, we must clarify to him to his satisfaction, so that should be the way.

[Penasihat Undang-Undang Istana diharap lebih berhati-hati dalam menterjemah, dia tahu jika Istana tidak bersetuju, dalam masa 30 hari turut akan diluluskan. Atau perlu menunggu selama 6 bulan. Ini adalah satu yang amat merugikan masa, untuk berdebat, sedangkan kita tahu ia bergantung kepada kerajaan dan Istana perlu mendengar nasihat dan jika ingin mendapat penjelasan, perkara ini akan dijelaskan sehingga Istana berpuas hati. Ini adalah caranya.] =Transkrip Perbualan Tamat=

Apa yang kita baca diatas adalah perbualan lengkap dua orang pengacara Astro Awani bersama YB Datuk Hajah Zuraida Kamaruddin, sudah terang lagi bersuluh, dari mula perbualan kedua-dua pengacara terus bertanya soalan-soalan panas kepada YB Datuk Hajah Zuraida. Ia amat berbeza dengan soalan-soalan yang diberikan kepada YB Yeoh Bee Yin dan YB Isnaraissah Munirah yang turut ditemubual selepas YB Datuk Hajah Zuraida dalam rancangan yang sama.

Soalan yang diberikan kepada dua orang YB pembangkang ini amatlah “mild” dan dalam nada yang sangat santai berbanding nada provokasi yang digunakan semasa temubual bersama YB Datuk Hajah Zuraida.

Malah Sharaad Kuttan juga telah memerli YB Datuk Zuraida Kamaruddin selepas temubual tersebut dengan meletakkan menciap di Twitter dengan perkataan “Are we done?”

disekalikan dengan gambar Menteri Perumahan & Kerajaan Tempatan tersebut. Sikap beliau yang tidak profesional ini amat memalukan kerana sebagai wartawan beliau tidak patut bertindak sedemikian.

Jelas di sini apa yang diperkatakan oleh YB Datuk Hajah Zuraida adalah berkenaan proses dan tiada satu pun perkataan beliau menunjukkan kebiadapan terhadap institusi Raja Berperlembagaan di Malaysia. Jadi kecaman yang dilontarkan kepada beliau adalah suatu perkara yang tidak patut dibuat oleh mana-mana pihak.

Kenyataan berani yang dikeluarkan oleh YB Datuk Hajah Zuraida harus diberikan pujian kerana membincangkan hal ini dalam konteks akademik dan prosedur. Beliau berani untuk membincangkan hal ini walaupun pada ketika ini para penyokong kerajaan (malah Menteri-menteri lain juga) tidak berani untuk membincangkannya.

Apa yang diperkatakan oleh beliau adalah kerana ingin rakyat tahu akan kebenaran dan matang dari segi politik. Kerana hanya dengan kematangan ini negara akan dapat menjadi lebih maju dan progresif.

Yang peliknya, apabila sosok seperti Fahmi Reza & Iswardy Morni (ahli PKR) yang terang-terang memperlekeh Permaisuri Agong tidak lama dahulu, tidak pula dikecam oleh mereka yang mengeluarkan kenyataan terhadap YB Datuk Hajah Zuraida pada ketika ini.

[Link] Iswardy Morni kecam DYMM Raja Permaisuri Agong: https://www.youtube.com/watch?v=ckva5_PDbvQ

Malah Hans Isaac juga pernah bersama Iswardy Morni dalam satu rancangan temubual dan mereka dilihat berbicara dengan sebegitu mesra sekali.

[Link] Hans Isaac bersama Iswardy Morni: https://www.facebook.com/watch/live/?v=2905841863021890&ref=search

Apakah kesetiaan terhadap YDPA dan sistem Raja Berperlembagaan di Malaysia ini hanyalah sesuatu yang selektif bagi orang-orang seperti Hans Isaac, Patriot & Tan Sri Noh Omar? YB Datuk Hajah Zuraida yang menerangkan tentang proses pula dihentam hebat, manakala apabila Iswardy Morni atau Fahmi Reza yang terang-terang menggunakan gambar edit (sila google This is Dengki ke?) untuk menghina DYMM Raja Permaisuri Agong pula terus senyap mulut mereka.

Malah wakil rakyat PKR turut diperkatakan telah menyokong perbuatan ini. [Link] https://www.malaymail.com/news/malaysia/2021/05/01/cops-call-in-pkr-mp-fahmi-fadzi-after-show-of-solidarity-for-activist-desig/1970905

Jadi rakyat Malaysia, fikir-fikirkanlah, apakah kita hanya mahu terus dihanyutkan oleh penipuan ahli politik pembangkang yang separuh masak, ataupun kita mahukan kebenaran yang jelas dan nyata.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat